جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ بهمن ـ ۳ فوریه ـ سالروز درگذشت « هینکل » سازنده شکاری بمب افکنهای آلمان در دو جنگ و مخترع جت موشکی


امروز سالروز درگذشت دكتر ارنست هینكل Ernest H. Heinkel سازنده هواپیماهای نظامی آلمان در دو جنگ جهانی در ۷۰ سالگی در سال ۱۹۵۸ است . وی در ساختن هواپیمای دریایی به ژاپن و جت جنگنده اف ــ ۱۰۴ به آمریكا كمك كرد.
هینكل كه در ۱۸۸۸ در سوابیای آلمان متولد شده بود نخستین هواپیما را درسال ۱۹۱۱ ساخت. وی در طول جنگ جهانی اول نخستین هواپیماهای نطامی را برای ارتش آلمان ساخت كه سی فروند از آنها هم در اختیار اتریش ، متحد آلمان قرار گرفت .
پس از جنگ ، چون آلمان تامدتی از ساختن هواپیما محروم بود به اختراع هواپیمای دریایی موفق شد كه آن را در سوئد به تولید انبوه رساند و از آنجا به ژاپن رفت و نوع نظامی هواپیمای دریایی (هواپیمایی كه می تواند از روی آب به پرواز درآید و روی آب فرود آید ) برای این كشور ساخت . پس از افتادن زمام امور آلمان به دست هیتلر به ساختن شكاری و بمب افكن برای « لوفت وافه ( نیروی هوایی آلمان ) پرداخت و بمب افكن دوموتوره « ه ـ ۱۱۱ » باسرعت ۳۷۵ كیلومتر در ساعت اولین اختراع او بود. وی همزمان در كارخانه خود هواپیمای مسافری « ه ــ ۷۰ » را تولید می كرد.
هینكل پس از ساختن هفت هزار و ۳۰۰ فروند « ه ــ ۱۱۱ » كه بر خلاف هواپیماهای نظامی سایر كشورها قادر به شیرجه رفتن روی هدف بودند به ساختن بمب افكن های سنگین « ه ــ ۱۷۷ » اقدام كرد و سپس به ساختن جنگنده « ه ــ ۱۰۰ » با سرعت۷۴۷ كیلومتر در ساعت پرداخت كه حد اكثر سرعت هواپیمای ملخدار بود.
هینكل از آن پس تلاش خود را صرف ساخت هواپیمای با موتور موشكی بكار برد و هواپیمای آزمایشی « ه ــ ۱۷۸ » را تولید كرد. همزمان ، بمب افكنهای ویژه حملات شبانه « ه ــ ۲۱۹ » را برای نیروی هوایی آلمان ساخت .
آخرین كار او ساخت نخستین هواپیمای جت با سرعت ۹۳۰ كیلومتر در ساعت به نام « ه ــ ۲۸۰ » بود كه دیگر خیلی دیر شده بود.
پس از جنگ جهانی دوم ، هینكل كارخانه خود را كه چندین بارهم بمباران شده بود به تولید دوچرخه و موتوسیكلت تبدیل كرد و از سال ۱۹۵۵ كه محدودیت ها رفع شد با ادغام شركت خود با یك شركت بزرگتر بار دیگر به تولید هواپیما و این بار هواپیمای غیر نظامی دست زد .
هینكل تجربه خود در ساخت جت را در اختیار آمریكا برای تولید جنگنده اف ــ ۱۰۴ از نوع « جی » قرار داد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید