سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چگونه در کنار اتاق نشیمن، فضای غذاخوری هم داشته‌باشیم؟


چگونه در کنار اتاق نشیمن، فضای غذاخوری هم داشته‌باشیم؟
این روزها، دیگر خانه‌ها چندان بزرگ نیستند. خانه‌هایی كه اتاق‌های متعدد با كاربری‌های متفاوت داشته باشند، این‌ روزها كمتر پیدا می‌شود. بیشتر ما در آپارتمان‌های كوچك و جمع‌وجور زندگی می‌كنیم و چندین فضای متفاوت را با كاربری‌های گوناگون در یك اتاق كوچك طراحی و تفكیك كرده‌ایم. و این در واقع یكی از مهم‌ترین اصول دكوراسیون داخلی است یعنی استفاده بهینه و نتیجه بخش از یك فضای كوچك. مثلا اینكه در اتاق نشیمن فضایی را برای مطالعه در نظر بگیریم و یا این كه در اتاق خواب، فضایی را برای رسیدگی به كارهای شخصی فراهم كنیم.
همان‌طور كه در تصویر اول مشاهده می‌كنید، در یك اتاق واحد، دو كاربری متفاوت طراحی شده است. در این اتاق، فضای نشیمن و غذاخوری در كنار یكدیگر قرار دارد. شما هم می‌توانید به همین سادگی در خانه‌های كوچك امروزی این دو فضا را در كنار یكدیگر و در یك اتاق درنظر بگیرید. با كمی دقت در این تصویر متوجه می‌شوید كه رنگ زمینه اتاق از طیف رنگ‌های خنثی است؛ یعنی رنگ دیوارها به رنگ خاكستری میانه و رنگ پوشش كف به رنگ قهوه‌ای بسیار تیره و پرده‌ها هم به رنگ سفید هستند. در این شرایط برای تغییر رنگ زمینه، باید از رنگ‌های تند و متضاد در وسایل اتاق استفاده شود. به رنگ كاناپه راحتی دقت كنید. رنگ نارنجی كاناپه برای همین منظور و به خاطر رنگین كردن فضا مورد استفاده قرار گرفته است.
استفاده از پس‌زمینه‌ای با طیف رنگ‌های خنثی، فضایی آرام و آرامش‌بخش را خلق می‌كند و مانند تصویر، استفاده از رنگ‌های تند و متضاد در كنار این رنگ‌های خنثی رنگ و نشاط را به این فضا اضافه می‌كند. در كنار كاناپه بزرگ نارنجی می‌توانید مبلمان حصیری را ببینید كه سبك غیررسمی را به فضای نشیمن داده است. در پشت این فضای نشیمن، میز مستطیل چهارنفره را مشاهده می‌كنید كه برای غذا خوردن از آن استفاده می‌شود. صندلی‌های اطراف این میز هم حصیری هستند كه فضایی راحت و بی‌آلایش را برای غذا خوردن فراهم ساخته‌اند. تابلوهای روی دیوار هم از دیگر عناصر دكوراتیوی هستند كه هماهنگی را مابین اجزای میز غذاخوری و میز قهوه‌خوری كه در مقابل مبلمان نشیمن قرار دارد ـ پدید آورده‌اند.
یكی از اصولی‌ترین كارها در ایجاد فضای غذاخوری، نورپردازی صحیح است. در اتاق مورد بحث، نورپردازی از بالای میز غذاخوری و توسط چراغ‌های آویزان پایین‌تاب انجام گرفته است. این نوع چراغ‌ها می‌توانند سطح میز و اطراف آن را به طور كامل روشن كنند. شما می‌توانید از این منابع نوری در آشپزخانه‌ها و بر روی میزهای غذاخوری استفاده كنید. نحوه استفاده استاندارد از این نوع چراغ‌ها به این گونه است كه فاصله سطح میز با لامپ باید ۷۵ سانتی‌متر باشد. اگر لامپ این نوع چراغ‌ها پیدا و قسمت زیرین چراغ باز باشد، باید آن را تا آنجایی پایین بیاورید كه نورِ مستقیم لامپ به چشم كسی كه پشت میز نشسته است نتابد. قطر چراغ آویخته باید دست كم حدود ۶۰ سانتی متر كمتر از قطر میز زیر چراغ باشد. رعایت همه این جزئیات برای این است كه توازن و تناسب در چیدمان اتاق رعایت شود.

مهرنوش پاك‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید