جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۱ بهمن ـ ۳۱ ژانویه ـ لشکر کشی انگلستان به چین ـ شانگهای در سال ۱۹۲۷


به بهانه «در مخاطره بودن» اتباع انگلستان در شانگهای چین ، ۳۱ ژانویه ۱۹۲۷ دولت انگلستان ۱۲ هزار تن از سربازان این كشور را در كشتی نشاند و روانه چین ساخت تا از اتباع انگلیسی در شانگهای حفاطت كنند!. دولت انگلستان اعلام كرده بود كه درگیری ناسیونالیست های جنوب به ریاست چیان كای شك با دولت پكن (دسته شمالی ها كه كنترل شانگهای را به دست داشت) در حال انتقال یافتن به داخل شانگهای است كه در این شهر هم كمونیستها (اتحادیه های كارگری) تحریك به اعتصاب كرده اند و جنبش چینی مخالف حضور خارجیان در آن كشور نیز با ایجاد مزاحمت های انفرادی جان و مال اتباع آن كشور در شانگهای را تهدید می كند.
در اعلامیه دولت انگلستان از شانگهای به عنوان «شهر بین المللی!» نام برده شده بود. اعلامیه دولت انگلستان تصویر تیره و پر هرج و مرجی از چین آن زمان نشان می داد. دولت انگلستان همزمان با اعزام این نیرو، با دولت آمریكا تماس گرفت تا از دولت پكن خواسته شود كه حقوق منطقه ای بیشتری برای خارجیان در شانگهای منظور دارد و همچنین به مساعی نظامی انگلستان در این زمینه كمك كند كه دولت آمریكا چند كشتی جنگی و چهار هزار تفنگدار روانه شانگهای كرد و به همین ترتیب ژاپن و فرانسه. در آن زمان شمار خارجیان شهر شانگهان از ۴۰ هزار تن تجاوز می كرد كه خود را تابع نظامات مقامات محلی چین نمی دانستند. در آن دوران چین وضعیت عجیبی داشت.
در ماه مارس آن سال جمع نیروهای دولتهای چهارگانه در آبهای شانگهای از ۲۰ هزار نظامی و ۲۰ كشتی جنگی متجاوز شده بود كه ماه بعد نیروهای چیان كای شك (ملیّون) كه متكی به حمایت خارجیان بودند نظامیان دولت پكن را از شانگهای فراری دادند. همین استراتژی چیانكایچك باعث انشعاب در صف ملیّون شد و ملیّون چپگرا از او جدا شده و به كمونیست ها پیوستند كه در آن زمان در جای دیگر چین فعال بودند. همین هرج و مرج داخلی، تحقیر بین المللی و فشار های قدرت های خارجی سبب شد كه چینی ها از خواب دویست ساله بیدار شوند. تعرض وسیع ژاپنی ها در دهه ۱۹۳۰ به چین و قتل عامی كه به راه انداختند، صفوف چینیان را فشرده و آنان را مصممتر به نجات وطن ساخت و اینك به آن درجه از قدرت و وحدت رسیده اند كه هیچ دولتی جرات نگاه چپ كردن به وطنشان را ندارد. مبارزه چینیان با سلطه خارجی از اواخر قرن ۱۹ آغاز شده بود كه جنبش «مشت زنان» آنان در سال ۱۹۰۰ با مداخله نیروهای خارجی سركوب شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید