پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ بهمن ـ ۳۰ ژانویه ـ روزی که خبرنگار جنگهای داخلی امریکا به دنیا آمد وی پایه گذار حرفه گزارشگری جنگ بود


آلفرد تاونسند روزنامه نگاری كه جنگهای داخلی آمریكا ( ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۵ ) پوشش خبری داد سی ام ژانویه ۱۹۴۸ به دنیا آمد. در طول تاریخ از زمان توسیدیدس تا جنگهای داخلی آمریكا ، جهان جنگنویس فراوان به خود دیده است كه بسیاری از آنان شاهد عینی نبردها بودند ، اما آلفرد نخستین روزنامه نگاری بود كه حرفه گزارشگری جنگ را به وجود آورد و پس از او سمت خبرنگار نظامی در رسانه ها خلق شد. او بود كه نظر داد تا كسی از رموز و فنون نبرد آگاه نباشد و تاریخ و جغرافیا نداند و با سیاست آشنا نباشد نخواهد توانست یك گزارش بیطرفانه و واقعی از یك فعالیت جنگی را كه حتی قابل استفاده برای یك ژنرال باشد تهیه كند.
آلفرد تنها به شرح صحنه نبرد ها اكتفا نمی كرد بلكه جزئیات حاشیه و اثر نبردها بر زندگی مردم و مزارعی كه صحنه جنگ قرار می گرفتند به رشته تحریر در می آورد . وی دارای چند پیك سوار بود تا گزارشهایش را به روزنامه ها برساند و عمدتا به صورت خبرگزاری عمل می كرد. پس از اتمام جنگهای داخلی آمریكا ، آلفرد به نوشتن خاطرات خود از این جنگها پرداخت . بسیاری از مورخان جنگهای داخلی آمریكا به نوشته های او استناد كرده اند.
از كارهای جالب آلفرد خرید زمینی است كه صحنه یكی از نبردها بود و این زمین در ایالت مریلند ، اینك به نام او به صورت یك پارك عمومی در آمده و سنگر ها و جنگ افزارهای بر جای مانده به همان صورت نگهداری می شود. او پول این زمین را از محل فروش كتاب خاطراتش به دست آورده بود. آلفرد كه نام مستعار « گاث » برخود گذارده بود در سال ۱۹۱۴ در گذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید