چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۶ بهمن ـ ۲۶ ژانویه ـ قیام کشاورزان بدهکار آمریکا به رهبری سرهنگ دانیل شی


۶ بهمن ـ ۲۶ ژانویه ـ  قیام کشاورزان بدهکار آمریکا به رهبری سرهنگ دانیل شی
قیام كشاورزان بدهكار ماساچوست آمریكا به رهبری سرهنگ دانیل شی ۲۶ ژانویه سال ۱۷۸۷ شكست خورد و پایان یافت . سرهنگ « شی » فرمانده هنگ ۵ پیاده و از قهرمانان جنگهای استقلال آمریكا پس از اطلاع از یاس و نارضایی كشاورزان منطقه خود كه بهره ظالمانه و سنگین وامهایی كه گرفته بودند ، آنان را در معرض از دست دادن اراضی شان قرارداده بود ، به مقامات وقت آمریكا پیام فرستاد؛ انقلاب مسلحانه ما برضد انگلستان و آن همه فداكاری و جان بر كف نهادن برای این نبود كه عده ای انگشت شمار كه به هر طریقی پولی به دست آورده اند دسترنج كشاورزان را به یغما ببرند و مزارع آن دسته را كه قادر به پرداخت اقساط بدهی در سر رسید نباشند تصاحب و حراج كنند و .... وی اضافه كرده بود: به نظر می رسد كه قضات دادگاهها به جای حفاظت از حق، از نزولخور ها حمایت می كند.
سرهنگ شی چون جواب مساعد نشنید در سال ۱۷۸۶ با افراد هنگ خود و گروهی از كشاورزان بدهكار به ساختمان دادگستری ماساچوست كه قضات آن حكم به توقیف و حراج مزارع می دادند حمله برد ، نگهبانان را خلع سلاح كرد ، پرونده ها را آتش زد و بر در ساختمان قفلی بزرگ زد و آن را تعطیل كرد.
دولت مركزی پس از آگاه شدن از این عمل ، چهار هزار و چهارصد سرباز به فرماندهی یك ژنرال را مامور سركوبی قیام كرد.
سرهنگ شی امید داشت كه با تصرف یك انبار اسلحه ارتش ، كشاورزان مقروض را مسلح كند و قیام را به پیروزی برساند كه موفق نشد و كشاورزان بدون اسلحه كه بیش از یك هزار تن نبودند به تدریج مایوس و پراكنده شدند و هنگ ششصد و هشتاد نفری نفری «دانیل شی» هم نتوانست برای مدتی طولانی در برابر افراد یك لشكر و عمدتا سوار ایستادگی كند و قیام شكست خورد.
دولت تازه تاسیس آمریكا بعدا پذیرفت كه اعتراض سرهنگ شی در اصل و ماهیتا «حق» بوده و او را مورد عفو قرار داد و چندی بعدی وامهای كشاورزی را تسهیل و شرایط آنها را آسان ساخت كه از آن زمان ، رعایت تسهیلات كشاورزی در آمریكا عادت و قانون شده است و به این دلیل، مورخان نوشته اند كه قیام سرهنگ شی به همان نتیجه رسید كه هدف نهایی اش بود و نمی توان آن را «شكست خورده» تلقی كرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید