چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

درمان بیماری دستگاه تنفسی و کلیوی با عسل


درمان بیماری دستگاه تنفسی و کلیوی با عسل
عسل از قدیمی ترین و نخستین شیرین كننده هایی است كه انسان از آن استفاده كرده است. عسل، ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است كه حدود ۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساكاریدها ساخته شده و هر ۱۰ گرم آن ۳۲۰ كالری ایجاد می كند این مونو ساكاریدها به سرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشكار می كنند.
خواص فیزیكی عسل، اثر ضدباكتریایی دارد و از زمان های قدیم انسان ها از خاصیت ضد میكروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخم ها و سوختگی ها به كار برده اند و یكی از بهترین پانسمان ها محسوب می شود.
همچنین، عسل را در درمان بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق به كار می برند و خاصیت ضدباكتریایی آن موجب اثربخشی عسل می شود و خاصیت ضدالتهابی آن نیز مشاهده شده كه به هیگروسكوپیك بودن آن نسبت داده شده است.
محصول دیگر عسل ژله رویال است. ژله رویال در درمان عفونت های ویروسی و سرطان مؤثر است. شایان ذكر است، موم زنبور عسل نیز در پزشكی و داروسازی مصرف زیادی دارد؛ در اكثر فرمولاسیون های كرم ها، پمادها و لوسیون، به عنوان جزء باارزش از پایه استفاده می شود.
به دلیل بی اثر و غیرفعال بودن موم زنبور عسل، به راحتی با داروها مخلوط می شود، بدون این كه هیچ واكنش ناخواسته ای بین مواد موثره و موم زنبور عسل رخ دهد.
گفتنی است، عسل به عنوان دارو هیچ اثر سوء عارضه یا بیماری را به دنبال ندارد؛ مگر آن كه فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد، بنابراین در حالت آلرژی، امراض عفونی، سل، امراض روانی، بیماری های كبد و معده، امراض غدد فوق كلیه، نارسایی قلب و عروق، ناراحتی های عصبی، امراض خونی و ضعف شدید، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری كرد.
● استفاده درمانی از نیش زنبور
استفاده درمانی از زهر یا نیش زنبور عسل حدود دو هزار سال قبل در اروپا و آسیا آغاز شد. زهر زنبور عسل ضدالتهاب، ضدباكتری و ضد قارچ است و به علاوه پس از مصرف در بدن موجب آزادسازی تركیبات طبیعی ضدالتهابی به ویژه كورتیزول و آزادسازی هورمون پیش ساز كورتیزول می شود.
آسیب های لیگامان ها، تاندونیت، بورسیت، فیبروزیت و دیگر تروماهای بافت نرم از جمله بیماری هایی است كه با نیش زنبور عسل به خوبی درمان می شوند. همچنین استفاده از نیش زنبور عسل در تخفیف سردردهای میگرنی و پلی نوریت در حال بررسی است. استفاده از زهر زنبور عسل موجب تأخیر در انعقاد خون به ویژه در رگ های كوچك می شود و می توان از آن در بهبود جریان خود بهره برد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید