پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شکوه ایران زمین بقعه اشموییل نبی ساوه


شکوه ایران زمین بقعه اشموییل نبی ساوه
زیارتگاه اشموییل نبی (ع) یك مكان دینی و سیاحتی است و به همین منظور ایام مخصوصی چون تاسوعا، عاشورا، اربعین و فصول بهار و تابستان سیاحان و زایران زیادی را پذیرا است. از دیر باز شهرستان ساوه منزلگه منادیان توحید و فقیهان وارسته ای بوده كه همچون نگینی از هنر و وزانت معنوی بر انگشتر ایران می درخشد.
۲۲۱۰ اثر تاریخی و باستانی در آن وجود دارد در این شهرستان سنتی كه قدمت آن به سه هزار سال قبل از اسلام برمی گردد بیش از یكی از این آثار گرانقدر «بقعه اشموییل نبی(ع)» است كه در صدف نبوت در بستر خویش بر نگین دلها نقش «لااله الاالله» زده و حلقه های امروز را به زنجیر موحدان تاریخ پیوند می زند.
۴۰ كیلومتری ساوه در روستایی بنام پیغمبر واقع شده است و روستای برات سمت شمالی بقعه قرار دارد و سمت این زیارتگاه سیاحتی در شرقی زیارتگاه به روستاهای دو سید و ورده محدود است.
قسمت جنوب و غرب آن را كوه كافتالان فرا گرفته است كه چشمه مقدس چكه بار كه اشموییل نبی در آن وضو گرفته و در كنار آن نماز خوانده در این كوه واقع است.
قدمت بنای اصلی بقعه كه با گنبدی عرقچینی مزین است به دوران قبل از صفویه باز می گردد، دیوان مدخل زیارتگاه به عنوان نمازخانه در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است.
۱۳۴۱ آسیب دید كه بعدها به رفع آن اقدام شد، قسمت بیرونی ساختمان با ایوان نماهایی كه ساختمان بقعه اشموییل نبی در زلزله سال در هر ضلع از اضلاع مشاهده می شود زینت داده شده است.
زیارتگاه اشموییل نبی (ع) یك مكان دینی و سیاحتی است و به همین منظور ایام مخصوصی چون تاسوعا، عاشورا، اربعین و فصول بهار و تابستان سیاحان و زائران زیادی را پذیرا است.
زائران، این مكان را پیروان ادیان و مذاهب مختلف تشكیل می دهند و این نیز یكی از ویژگی های خاص این زیارتگاه است، زیرا كلیمیان، مسیحیان و مسلمانان باتفاق او را پیامبر خدا می دانند.
كارشناسان میراث فرهنگی یكی از نكات بسیار مهم و شگرف در این اثر را اعجاز زنده شدن مردگان توسط اشموییل نبی می دانند.
آنان اثبات نبوت این فرستاده خدا را معجزات ایشان كه اهم آن «احیااموات» بوده را نیز به اشموییل نبی(ع) نسبت داده اند.
زیارتگاه اشموییل نبی(ع) نیز هر ساله خیل گردشگران و زائران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می كند.
وجود مراقد متبركه پیامبرانی نظیر اشموییل نبی(ع) نشاندهنده معنویت و خداباوری مردم این دیار است.
اشموییل از پیامبرانی است كه جبرئیل نیز بارها بر ایشان نازل شده است و مفهوم نبی و رسول هر دو در مورد وی صادق بوده است.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید