پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نگاهی به گردشگاههای طبیعی و شهری بروجرد


نگاهی به گردشگاههای طبیعی و شهری بروجرد
● گردشگاه گلدشت
گلدشت یک دره و جلگه بسیار وسیع در دامنه کوههای سر به فلک کشیده زاگرس است. محدوده گلدشت از غرب تپه چغای بروجرد آغاز شده و تا تنگه کپرگه ادامه می یابد. گلدشت مشتمل بر چندین ناحیه و روستاست که روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه بخشهای مهم آن هستند. این دره آبرفتی حاوی چشمه ها و سرابهای گوناگون است و آب ناشی از ذوب برفهای قلل کوه گرین باعث روان شدن رودخانه ای دائمی در این ناحیه شده که به تبع آن کشاورزی و باغداری در این ناحیه سرسبز از رونق زیادی برخوردار شده است. گلدشت ناحیه ییلاقی شهروندان بروجردی به حساب می آید و ویلاهای زیبایی در جای جای آن دیده می شود. همچنین وجود روستائیان خونگرم و امکانات تفریحی فراوان باعث شده تا این ناحیه بویژه در روزهای تعطیل شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم بروجرد و یا گردشگران و میهمانان باشد. دسترسی به گلدشت از طریق جاده آسفالته به طول ۱۲ کیلومتر از غرب شهر بروجرد (انتهای خیابان دکتر فاطمی - میدان کوهستان) امکانپذیر است.
● گردشگاه تاک درخت
این گردشگاههای قدیمی در کیلومتر ۱۰ جاده اشترینان قرار دارند و مشتمل بر بیشه ها و چشمه های متنوعی هستند که از میان آن به بیشه های تاک درخت، هفت چشمه و خشتیانک می توان اشاره کرد.
● گردشگاه چنارستان
در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب شهر بروجرد، روستای بزرگ و آباد چنارستان قرار دارد که بیشه زارها و چشمه های اطراف آن از گردشگاههای جالب توجه شهر بروجرد به حساب می آیند. همچنین تمامی مسیر این راه پوشیده از باغها و زمینهای کشاورزی پر بازده است که دارای زیبایی فراوانی هستند.
● دهکده ییلاقی ونایی
روستای ونایی یکی از معروفترین روستاهای استان لرستان است که مانند بهشت گمشده ای در تنگه ای در ۱۲ کیلومتری غرب بروجرد قرار گرفته است. این روستا، پاتوق کوهنوردانی است که قصد صعود به قلل مرتفع زاگرس را دارند. ونایی سرچشمه سرابها و جویبارهای بسیاری است به نحوی که آب آشامیدنی شهر بروجرد از همین سرچشمه ها تهیه می شود. غار ونایی دارای ارزش تاریخی است و کوهها و دامنه ها و بیشه زارهای اطراف آن فضای بسیار زیبایی را برای تفریح فراهم آورده اند. محصولات لبنی بسیار مرغوب و خیار و خیارشور ونایی از شهرت برخوردارند.
● تالاب بیشه دالان
این تالاب بزرگ با مساحت ۹۱۳ هکتار در سی کیلومتری جنوب شهر بروجرد و در زمینهای دشت سیلاخور قرار دارد و زیستگاه حیوانات بومی و پرندگان مهاجر است. پوشش گیاهی آن بیشتر نی است و انواع ماهی، لاک پشت، پرندگان و حتی سگ آبی در آن دیده می شود.
● سرابها و چشمه ها
تعداد زیادی سراب و چشمه در بروجرد هست که مهمترین آنها عبارتند از: سراب کرتول، زارم، پنبه، سفید، دره خونی، هفت چشمه، اسل مساله بیک، زرشکه، جانیزه و...
تنگه کپرگه تنگه بزهل تنگه هشت بید کوچه باغی گردشگاه تپه چغا پارک سماور پارک بانوان پارک بهار باغ ملی (صفا) باغ ملی (سعدی) پارک وحدت پارک مادر پارک معلم گردشگاه فدک.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید