سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

دیدنی های جزیره قشم


دیدنی های جزیره قشم
● دیدنی های جزیره قشم
▪ درخت انجیر معابد:
از رستنی های شگفت انگیز مناطق حاره، مخصوصا جزایر خلیج فارس درخت همیشه سبز لور -معروف به انجیر معابد- است كه تاجی بسیار بزرگ با ریشه های هوایی متعدد دارد و میوه رسیده نارنجی رنگ آن مطبوع و خوراكی است. یكی از زیباترین آنها در روستای "تم سنتی" منطقه توربان هست.
▪ چاههای تلا (طلا):
در بندر تاریخی لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب فراوانی به چشم می خورد كه مردم سخت كوش این منطقه با زحمت زیاد در دل سنگهای شیستی كفه انتهای محوطه حفر كرده اند. می گویند تعداد این چاهها به تعداد ایام سال كبیسه،۳۶۶ حلقه بوده و در هر روز از سال دهانه یكی از آنها را باز و از آن استفاده می كرده اند.
▪ مسجدها:
در قشم از سال اول هجری قمری مسجدهایی مانده است كه قدیمی ترین آن مسجد شیخ برخ در روستاهای كوشه است كه یك بار بر اثر زلزله ویران شد. اما در اواخر قرن سوم آن را بازسازی كرده اند. در جوار این مسجد، زیارت شیخ برخ، گنبد ویژه هشت گوش قرار دارد. سنگ گورهای بسیار كهن از سده اول هجری در گورستان مجاور شیخ برخ به چشم می خورد. از دیگر مسجدهای قشم می توان مسجد قباد، مسجد رمچاه و مسجد لافت را نام برد.
▪ كوه های قشم:
بی شك در دروان قبل از تاریخ، آنچه امروزه جزیره قشم خوانده می شود در زیر آبهای خلیج فارس قرار داشته است. اما بر اثر تحولات در منطقه چین خورده در رشته كوه زاگرس و بخشهای برآمده زیر دریا به صورت جزیره درآمده اند. از این جهت قشم كوههای كم ارتفاع فراوان دارد.
سطح این كوههای مرجانی، اسفنجی و دو كفه اینها پوشانده اندكه خود موجب حفاظت خاكهای نرم شیست و مارن زیر سطح مرجانی شده است. با وجود این بادها، بارانها و توفانهای باران زا كه تقریبا موازی با زوایه كمی از زمین می وزند باعث فرسایش تنه كوهها و فروریختن پوششهای مرجانی شده اند. در اثر این فعل و انفعالهای طبیعی، نمادها و تندیس های زیبایی در سراسر جزیره پدید آمده اند كه جزیره قشم و جزایر اطراف آن را از دیگر جزایر خلیج فارس ممتاز و به راستی استثنایی ساخته اند.
▪ كوه نمك:
بخشی از كوههای جزیره قشم به دلیل انباشتگی آب دریا در گسلهای عمیق و ضمن رسوب نمك، تبدیل به كوهها و غارهای نمكی شده اند. كوه نمك در جنوب غرب جزیره با دیگر معادن نمك و غارهای نمكی جزیره از یك جنس هستند. بلورهای نمك و جریان آب نمك آلود منظره دلپذیری به غارهای نمكی جزیره قشم بخشیده اند.
▪ معادن:
ذخایر معدنی غنی و گوناگونی در جزیره قشم هست كه عمده ترین آنها عبارتند از: گاز و نفت و شن و ماسه و نمك آبی و سرب و گوگرد و نمك. منابع گاز و نفت عمدتا در سلخ و گورزین واقع شده اند.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید