جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۱۷ بهمن)


برگی از تاریخ (۱۷ بهمن)
● درگذشت ادیب و عارف نامی عبدالرحمن جامی خاتم شعرای بزرگ ایران(۸۹۸ق)
عبدالرحمن بن احمد بن محمد جامی، صوفی ادیب نحوی و شاعر ماهر در سال ۸۱۷ق در جام در خراسان به دنیا آمد. وی در فنون طریقت از مریدان نقشبندیه بود و ارتباط فراوانی با پیر طریقت داشت. جامی را شیعه دانسته اند و اشعار پرشوری را در مناقب اهل بیت از او نقل می نمایند.
ولی گویا وی مذهب خود را پنهان می ساخته و تقیه می کرده است. اشعه اللمعات، بهارستان، چهل حدیث، دیوان اشعار، سلامان و آبسال از جمله تصنیفات وی می باشند. غزلیات جامی بسیار شیرین و گاهی تلفیقی از عربی و فارسی هستند. وی را خاتم شعرای بزرگ پارسی گوی خوانده اند. در اشعار جامی، افکار صوفیانه ، داستانها، حکمت، اندرز، تصورات خیالی و غنایی، به وفور دیده می شود. او در مثنوی های خود روش نظامی را تقلید می کرد و در غزل از سعدی و حافظ پیروی می نمود. با این حال نباید جامی را از ابتکار مضامین تازه و قدرت بیان و لطف معانی در اشعارش بی بهره دانست. جامی با آن که کمتر به مرتبه و جایگاه استادان بزرگ پیش از خود می رسد، ولی از آن جهت که خاتم شعرای بزرگ پارسی زبان است، دارای اهمیت و مقام خاصی است. جامی در سال ۸۹۸ ق در ۸۱ سالگی در هرات چشم از جهان فرو بست.
● ولادت دانشمند برجسته بهاءالدین عاملی معروف به شیخ بهایی(۹۵۳ق)
شیخ بهاءالدین محمد عاملی معروف به شیخ بهایی از شاگردان شهید ثانی و یکی از علمای بزرگ شیعه و از افتخارات جهان اسلام می باشد. وی در سال ۹۵۳ ق در بعلبک لبنان به دنیا آمد و در طول حیات پربار خویش، مسافرت های زیادی به نقاط مختلف جهان داشت و از محضر اساتیدی برجسته در رشته های گوناگون استفاده نمود. شیخ بهایی در بسیاری از علوم مانند هیئت، نجوم، ریاضیات، تفسیر قرآن، فقه، اصول، علم حدیث، ادبیات فارسی و عربی، طب و مهندسی متبحر بود و در تمامی آنها کتبی را به رشته تحریر درآورد. وی اولین کسی است که یک دوره فقه غیر استدلالی به زبان فارسی نوشت. از صفات بارز شیخ بهایی بی اعتنایی به دنیا و دوری از ریاکاری است که با وجود داشتن مقامات بالای علمی و مناصبی چون شیخ الاسلامی به سوی علایق مادی گرایش پیدا نکرد.
از شاگردان او می توان به ملاصدرا ، ملامحمدتقی مجلسی و محقق سبزواری اشاره نمود. شیخ بهایی ده ها اثر ارزنده از خود به جای گذاشته است که : کشکول ، اسرار البلاغه، اثنی عشریات خمس، اربعین حدیثا، جامع عباسی، عین الحیوه، بحرالحساب و ... از آن جمله اند. آثار علمی و مهندسی شیخ بهایی را می توان در جای جای اصفهان مشاهده کرد. شیخ بهایی در ۱۲ شوال ۱۰۳۰ ق پس از یک بیماری چند روزه به سرای باقی شتافت و در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید