چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ دی ـ ۲۰ ژانویه ـ مقاله شدیداللحن پراودا بر ضد کاندولیزا رایس


روزنامه ۹۳ ساله پراودا چاپ مسكو بیستم ژانویه ۲۰۰۵ در ادیشن خود به زبان انگلیسی كه در اینترنت منتشر می شود به مناسبت تایید انتصاب بانو « كاندولیزا رایس» به عنوان وزیر امور خارجه تازه آمریكا در كمیسیون روابط خاجی سنای این كشور در مقاله ای شدیدالحن چنین نوشته است:
تایید« رایس» كه بدون این كه مهارت در سمت تازه داشته باشد خودش را خیلی مهم می داند و ژست والامقامی می گیرد تعجبی ایجاد نكرد. او جانشین كولن پاول می شود كه دیپلماسی از نظر وی همانا «دروغ گفتن» بود. هنوز مردم تصویر پاول را پشت میز نمایندگی آمریكا در جلسه شورای امنیت فراموش نكرده اند كه با صراحت تمام گفت: ما اسناد محكم و موثق در دست داریم كه دولت صدام حسین اسلحه كشتار جمعی در اختیار دارد. وی با بیان این مطلب، حمله و اشغال نظامی عراق را توجیه كرد. دیپلماسی كه برای پاول دروغ گفتن بدون احساس شرم بود، برای بانو «رایس» عبارت است از تیراندازی در همه جهات اطراف خود. او این تیراندازی را حتی پیش از آن كه انتصابش به تایید سنا برسد آغاز كرده است. او دو روز پیش از كارفرمایش (پرزیدنت جورج بوش) گفته بود كه در جهان هنوز «جبار» وجود دارد و ما در كنار مردم تحت ستم می ایستیم.
پراودای اضافه كرده است: كسی نیست از كاندولیزا بپرسد در جایی كه اتباع آمریكا اجازه ندارند از كوبا دیدار داشته باشند ، به او چه مربوط است كه درباره كوبا سخن بگوید. آیا او به كوبا رفته و با مردم این كشور مصاحبه كرده تا بداند كه درباره دولتشان چه می گویند و آیا نظام حكومتی خود و روش دولتشان را می پسندند یا نه و سپس ایراد بگیرد و انتقاد كند. كاندو لیزا در اطاق راحت در واشنگتن نشسته و دیگران از جمله مافیای كوبایی ایالت فلوریدا كه نقشه ها برای كوبا دارند به او اطلاعات می دهند و می گویند كه كاسترو «جبار» است، چه منابع خوبی؟!. در مورد بلاروس، حكومت این كشور چه ارتباطی به آمریكا دارد كه وزیر امورخارجه تازه اظهار نظر كند. مردم بلاروس خودشان دولتشان را انتخاب كرده اند و اگر از آن ناراضی باشند خودشان انتقاد می كنند. آنان این افراد را خواستند و آنان را انتخاب كردند ، نه آمریكا. همین طور درباره كره شمالی، برمه ، زیمبابوه ، ایران و ....
پرودا نوشته است: بانو «رایس» خود را متخصص روسیه معرفی می كند، حال آن كه یك كلمه روسی نمی داند. اطلاعات او از كتابهاست، كتابهایی كه مولفان آنها غرض داشته اند. تقریبا همه كتابهایی كه رایس در دوران تحصیل درباره روسیه خوانده و به زبان انگلیسی بوده غرض آلود بوده اند و اطلاعات نادرست داده اند. اطلاعات بانو رایس «كتابخانه ای» است یعنی كه خودش ندیده، شاهد نبوده و تجربه نكرده است.
این محافظه كارنو و عضو فاشیستهای زیر زمینی آمریكا می خواهد گلوی سایر ملل را آن چنان بفشارد كه منابعشان را دو دستی در اختیار كمپانی های آمریكایی بگذارند.
بانو رایس درباره عراق می كوشد تا با هر زبان، كار دولت متبوع را موجه و قانونی جلوه دهد حال آن كه كسی درجهان نیست كه آنها را اشتباه نخواند. كدام قانون بین المللی به آمریكا اجازه داده بود كه عراق را اشغال كند؟. این عمل توجیه شدنی نیست.
پراودا در پایان مقاله خود نتیجه گیری كرده است كه كاندولیزا رایس اگر با این روحیه و برنامه دیپلماسی آمریكا را مدیریت كند در چهار سال آینده باید شاهد ماجراهای دیگر و منزوی شدن بیش از پیش آمریكا در جهان بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید