سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ دی ـ ۲۰ ژانویه ـ روزی که ترومن ۴ اصل معروف خود برای جلوگیری از گسترش کمونیسم را اعلام داشت


۳۰ دی ـ ۲۰ ژانویه ـ روزی که ترومن ۴ اصل معروف خود برای جلوگیری از گسترش کمونیسم را اعلام داشت
در این روز ، بیستم ژانویه در سال ۱۹۴۹ هری ترومن برای دومین بار سوگند وفاداری به قانون اساسی یاد كرد و زمام امور ایالات متحده آمریكا را به دست گرفت . وی در دوره قبلی به این مقام برگزیده نشده بود بلكه به سبب در گذشت روزولت ، دوره ریاست جمهوری او را تكمیل كرده بود . ترومن معاون روزولت بود . وی پس ادای سوگند ، در نطقی برنامه خود برای قطع گسترش كمونیسم و جلوگیری از بسط نفوذ شوروی در كشورهای دیگر را كه به « اصول ۴ گانه ترومن » معروف شد و جنگ سرد دو بلوك را تشدید كرد اعلام داشت . با اجرای این برنامه ، دولت امریكا عملا رهبری بلوك غرب را به دست گرفت . وی قبلا شوروی را امپریالیست كمونیست خوانده بود. ترومن در نطق ۲۰ ژانویه خود كه با آن فصل تازه ای در تاریخ باز شد كه چهار دهه تمام طول كشید اصول چهار گانه اش را به این شرح اعلام داشت :
۱) اصل اول ؛ حمایت از سازمان ملل.
۲) اصل دوم ؛ ادامه كمك به اروپای خارج از منطقه نفوذ شوروی به منظور ترمیم خرابی های جنگ و نوسازی ، از طریق طرح مارشال .
۳) اصل سوم ؛ كمك نظامی بی دریغ به دولتهای ضد كمونیست .
۴) اصل چهارم؛ شریك كردن كشورهای دوست و ضد كمونیست در پیشرفت های صنعتی و علمی و دادن این نوع كمكها به كشورهای توسعه نیافته .
طولی نكشید كه یك شعبه « اصل ۴ ترومن » در ایران ، تقریبا در همه شهرهای بزرگ كشور دایر شد. در اجرای اصل سوم این برنامه ، دولت امریكا تا ششم اكتبر (ظرف ۹ ماه ) به ارزش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اسلحه به كشور های دیگر داد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید