پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ دی ـ ۱۸ ژانویه ـ سوفوکلس پدر درام نویسی


۲۸ دی ـ ۱۸ ژانویه ـ سوفوکلس پدر درام نویسی
بیشتر مولفان تاریخ عمومی ادبیات(جهان ) زادروز سوفوكلس Sophocles را كه به پدر درام نویسی در جهان شهرت یافته است ۱۸ ژانویه سال ۴۹۵ پیش از میلاد نوشته اند . هنگام تصرف آتن به دست ارتش ایران وی ۱۵ ساله بود . در تراژدی نویسی نیز شهرتی بیش از آشیلوس و اوریپیدس دارد.
این نویسنده یونان باستان بیش از یكصد نمایشنامه نوشت كه هفت نمایشنامه آن به صورت كامل تا به امروز باقی مانده است . . نوشته های او محكم و روان و سیر منطقی دارند و طبیعت انسان را به خوبی منعكس می كنند . نثر همه آنها شیوا و ارتباط و به هم پیوستگی مطالب استادانه است . نگارش سوفوكلس طوری است كه به بازی صورت واقعیت می دهد.
سوفوكلس بود كه با درام نویسی ثابت می كرد كه سرنوشت و سرانجام یك فرد نتیجه كارهای خود اوست كه اندرز همیشه تازه ای برای انسانها است تا مراقب اعمال خود باشند و پیش از انجام كاری نتیجه آن را مجسم كنند.
سوفوكلس كه در حومه شهر آتن به دنیا آمده بود مانند همه آتنی های آن زمان به سیاست وارد شد و در ارتش خدمت كرد و حتی به درجه ژنرالی رسید . وی اواخر عمر اعتكاف اختیار كرده بود و پسرش به نوشتن نمایشنامه پرداخته بود كه دست پرورده پدر بود. سوفوكلس ۸۹ سال عمر كرد و در سال ۴۰۶ پیش از میلاد در گذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید