پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

والدین الگوی پیروزی در زندگی برای کودکان


والدین الگوی پیروزی در زندگی برای کودکان
كودك شما در هر لحظه از زندگی به شما به عنوان الگوی خواسته یا ناخواسته خود نگاه می‌كند. در این میان یادگیری چگونگی رسیدن به كامیابی و درس گرفتن از شكست‌ها بخش مهمی از این الگوبرداری محسوب می‌شود.
حال كارشناسان و روانشناسان كودك معتقدند كه این موجودات كوچك، دوست‌داشتنی اما بسیار باهوش خیلی بیشتر و سریع‌تر از آنچه كه بتوان تصور كرد در الگو‌برداری از شكست یا پیروزی‌های شما و تكرار آنها در زندگی‌شان زبردست هستند.
پس كار شما سخت‌تر از گذشته می‌شود. در زندگی و به‌خصوص به هنگام حضور در كنار كودكان‌تان سعی كنید آموزه‌هایی از چگونگی غلبه بر مشكلات و راه‌های مختلف نازل ‌شدن به كامیابی‌‌ها را هر چند به صورت كلی و در ادامه با بیان برخی مثال‌ها در ذهن او نهادینه كنید.
اگر خود شما در زندگی انسان موفقی محسوب می‌شوید، خیلی خوب است كه گوشه‌هایی از آنها را برای كودكان خود بیان كنید. در این میان استفاده از هر وسیله كمكی می‌تواند سودمند باشد. نشان ‌دادن تصویر یا دست‌سازی كه گویای هنر یا برتری شما در زندگی باشد، از جمله این وسایل كمكی است.
روانشناسان كودك هم چنین معتقدند بیان درس‌هایی از شكست‌های گذشته در زندگی و لزوم عدم تكرار آنها در زندگی كودك می‌تواند میانبری حیاتی در زندگی وی محسوب شود.
گذشته از آن محققان دریافته‌اند همانطور كه پیروزی‌‌ها می‌توانند در روحیه كودكان تاثیر‌گذار باشند، شكست‌های والدین نیز خالی از تاثیرات جدی نیستند.
بر اساس تحقیقاتی كه اخیرا صورت گرفته كودكان در محیط خانه و به‌ویژه در زمان حضور در كنار والدین خود نسبت به ناكامی و در عین حال موفقیت والدین خود متفكر می‌شوند و با طرح سوالات مختلف و بعضا نه‌چندان مهم از نظر شما كنجكاوی خود را نسبت به آنها اعلام می‌كنند.
روانشناسان توصیه می‌كنند كه كودكان را بیش از هر فرایند دیگری در معرض پیروزی و كامیابی‌های خود قرار دهید تا بهترین الگوها از چگونگی رسیدن به نقاط پیروزی در زندگی آنها شكل گیرد. در عین حال این توصیه هم مطرح می‌شود كه باید راه‌های فرار از شكست و یا جبران آن را هم به هر زبانی كه والدین تشخیص می‌دهند، به كودكان خود آموزش دهند.

منبع: سایكالاژی تودی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید