شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ دی ـ ۱۰ ژانویه ـ ایران نخستین شاکی در نخستین مجمع عمومی سازمان ملل(سازمان علیل!)


۲۰ دی ـ ۱۰ ژانویه ـ ایران نخستین شاکی در نخستین مجمع عمومی سازمان ملل(سازمان علیل!)
دهم ژانویه سال ۱۹۴۶ نخستین مجمع عمومی سازمان ملل نشست خودرا با شركت نمایندگان ۵۱ كشور عضو در لندن تشكیل داد و اتلی نخست وزیر چپگرای وقت انگلستان در مراسم گشایش این اجلاس گفت كه این سازمان به این شرط پیروز خواهد شد كه هر دولت عضو حفظ صلح را برمنافع اختصاصی خود ترجیح دهد و نكوشد كه سازمان ملل را ملعبه خواستهای خود قرار دهد و از ان به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدفهای سیاسی و ملی استفاده كند.
نخستین شكایتی كه در این مجمع مطرح شد دادخواهی ایران بود كه دولت مسكو را متهم ساخت برغم تعهد قبلی نه تنها نیروهایش را از ایران خارج نساخته بلكه این نیروها مانع نقل و انتقال واحدهای ارتش ایران درقلمرو این كشور می شوند و با این اقدام، تمامیت ارضی ایران به مخاطره افتاده است كه قرار شد دو كشور ، نخست با مذاكرات دوجانبه بكوشند مسئله میان خود را حل كنند و در صورت رسیدن به بن بست ، آن وقت سازمان تصمیم بگیرد كه مسئله در مذاكرات دو جانبه حل شد.
این مجمع در سالروز تشكیل جامعه ملل گشایش یافته بود كه ۲۶ سال بیشتر عمر نكرد . بسیاری از استادان علوم سیاسی ضوابط ، اركان و حتی عنوان ( نام ) جامعه ملل را بیشتر می پسندند كه جنگ جهانی دوم را بهانه شكست آن قرار داده بودند . در آن مجمع به هیچ كشوری امتیاز خاص داده نشده بود . به عقیده بسیاری از علمای علم سیاست لزومی نداشت كه عنوان « سازمان ملل متحد » باشد ؛ زیرا كه همه اعضای آن متحد و دوست یكدیگر نیستند . نام این سازمان از پیمان ۲۶ گانه دولتهای در حال جنگ با المان گرفته شده كه در دهم ژانویه سال ۱۹۴۲ متعهد شدند با دولتهای محور به طور جداگانه وارد مذاكرات ترك مخاصمه و حتی اتش بس نشوند . چون امریكا و انگلستان ، طراحان آن پیمان ، در آن تدبیر موفق شدند ؛ بر همان پایه پیشنهاد تاسیس سازمان ملل متحد را مطرح ساختند و روح حاكم بر سازمان نیز همان است كه میان اعضای آن پیمان به وجود آمده بود .
جهانیان عدم وقوع جنگ سوم جهانی را در نیمه دوم قرن ۲۰ باید مدیون معارضه دو ابر قدرت وقت باشند تا سازمان ملل كه بسیاری از اصحاب نظر آن را «سازمان علیل» لقب داده و خواهان یك تجدید نظر جامع در آن شده اند و گفته اند كه باظهور قدرتهایی چون آلمان ، ژاپن ، هند ، برزیل و ... لزوم چنین اصلاحاتی بیش از هروقت دیگر احساس می شود و در غیر این صورت احتمال انشعاب وجود خواهد داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید