چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بازار بزرگ اصفهان، نماد تاریخ و تمدن


بازار بزرگ اصفهان، نماد تاریخ و تمدن
با توجه به این كه بخش زیادی از بازار بزرگ اصفهان به عنوان نمادی از تمدن، فرهنگ و عنصر اصلی اقتصاد شهر ایمن نیست، بازنگری در تأسیسات ایمنی و هشداردهنده بازار بزرگ اصفهان ضروری است.
بهرام ذالكیان، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان مطلب فوق افزود: در توافقات انجام گرفته با مجمع امور صنفی، طرح جامع ایمنی بازار از سوی سازمان آتش نشانی ابلاغ شده كه بر اساس آن، تمام كسبه موظف به ایمن سازی مغازه های خود شدند.
وی درباره نبود قوانین لازم برای برخورد با متخلفان طرح جامع ایمنی بازار گفت: در صورت وقوع حادثه یا حریق خسارات جبران ناپذیری بر آثار تاریخی و پیكره اقتصادی استان اصفهان وارد می شود. ذالكیان تصریح كرد: با توجه به بافت قدیم بازارهای اصفهان و دسترسی دشوار به این مناطق، در صورت وقوع حادثه یا آتش سوزی، صدمات جبران ناپذیری بر بافت بازارهای قدیمی كه دارای ارزش ویژه هنری و معماری است وارد می شود.
وی با بیان این كه امروزه در اثر وجود عوامل خطرزا اغلب بازارهای سنتی به كانون های خطرپذیر مبدل شده اند، گفت: انبار كردن حجم قابل توجهی كالا و تراكم آنها در بازار سنتی و استفاده از انرژی های جدید سوختی همچون برق و گاز، بی احتیاطی در كار، غیراستاندارد بودن سیم كشی های برق، استفاده از لامپ های پرحرارت با ولتاژ بالا و بهره گیری از مواد قابل اشتعال در برخی از كاربری ها از جمله عواملی هستند كه در تسریع آتش سوزی در بازارهای سنتی نقش بسزایی دارند. وی نیز به ضرورت كسب اطلاعات كافی پیرامون چگونگی بروز خطرات، علل بروز حریق و پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی از سوی عموم كسبه و مشتریان تأكید كرد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید