سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

اعجاز آفرینش در «چشمه گُل» رامیان


اعجاز آفرینش در «چشمه گُل» رامیان
درمیان گردشگاه های استان گلستان، «چشمه گل» رامیان نشانگر بسیاری از زیبایی های طبیعی این منطقه است. این چشمه كه به صورت یك استخر طبیعی بیضی شكل به طول و عرض ۹۰ و ۸۰ متر و گودی آن ۴۴ تا ۸۰ متر است، در ۶ كیلومتری جنوب شهر رامیان قرار دارد و به دلیل این كه آب آن ازعمق زمین می جوشد منظره بسیار زیبایی دارد.
در دانشنامه گلستان در مورد این چشمه آمده است، گل رامیان از چشمه های آهكی است كه نمی توان برای آن عمق معین و مشخص بیان كرد اما مساحت تقریبی آن حدود ۵ هزار و ۶۵۸ متر مربع است.
از نظر مطالعات زمین شناسی و جغرافیایی طبیعی، چشمه گل رامیان از جمله چاله های بیضی شكل است كه نیمرخ آن شبیه یك طشت است و در نتیجه یك نقطه فرونشسته در سطح تشكیلات آهكی به وجود آمده است.
پوشش گیاهی اطراف گل را میان را درختان بلوط و درختچه های ولیك تشكیل می دهد. این ناحیه یكی از زیستگاه ها و ذخیره گاه های درختان زربین (سرو كوهی) است. در این استخر طبیعی در برخی از ماه های سال انواع گونه های ماهیان شامل ماهی سفید رودخانه ای، سیاه ماهی و ماهی آیرونوییدز نیز دیده شده است.
دلیل نامگذاری این استخر طبیعی به نام گل رامیان به فرهنگ و زبان جمعیت بومی این ناحیه مربوط است و گفته می شود به لحاظ تاریخی جمعیت غالب منطقه از نژاد ترك و تیره ای ازایل گرایلی هستند. «كلمه گل» در ادبیات ترك به جای گود و عمیق كه آب در آن جمع می شود، استفاده می شود و تلفظ دقیق آن در تركی «گوءل» است.
برخی دیدنی های شهرستان رامیان شامل چشمه گل، آبشار شیرآباد، غار شیر آباد، قلعه ماران، پارك جنگلی آهنگران، امامزاده پیر، مسجد سادات، تپه های انجیلو، نقارخانه، مدرسه و كاخ رضا شاهی و بقعه الهادی است.
استان گلستان دارای چشمه های زیبای دیگری همچون لال گالیكش، آب گرم زیارت گرگان، توسكا چشمه بندرگز، گلبرگ رامیان، سید كلاته رامیان، چشمه آق سوكلاله، چشمه زاوكلاله و چشمه آبگرود وزین است كه همه یك بخشی از دیدنی های طبیعی استان را نشان می دهد.
شهرستان رامیان با جمعیتی بالغ بر ۸۵ هزار و ۸۷۰ كیلومتر مربع مساحت، جنگل های غنی و سرسبز و چشم انداز های زیبایی دارد. تركیب جمعیتی شهرستان رامیان بر اساس گفته دانشنامه گلستان طوایفی از صادقلی، رجبلی و قوانلواست.
نغمه عقیلی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید