شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۶ دی ـ ۶ ژانویه ـ نخستین قانون تعدیل مال الاجاره در ایران


نخستین قانون تعدیل مال الاجاره در ایران كه اول دیماه ۱۳۱۷ خورشیدی در ۹ ماده به تصویب مجلس رسیده بود از۱۶ دی ماه در شهر تهران به اجرا در آمد و حاكم بر روابط مالك و مستاجر شد . این قانون با اندكی تفاوت، مشابه قوانینی بود كه در بسیاری از كشورها اجرا می شده است. قانون تعدیل مال الاجاره ایران به مرور زمان كم رنگ شده و روابط موجر و مستاجر در این كشور مسئله داشته و در ایران ساختن و اجاره دادن به دلیل نبودن ضابطه اجرایی مناسب به صورت " یك كسب " در نیامده و بسیاری از پرونده های قضایی در ایران در شش دهه گذشته ناشی از همین مسئله بوده است.
در كشورهای دیگر اجاره بها عینا مطابق تورم پول ( افزایش بهای خانه ) بالا نمی رود و میزان آن بر پایه یك فرمول منصفانه محاسبه می شود و « به طور كامل» دركنترل موجر نیست .در بعضی شهرهای آمریكا ازجمله نیویورك ، سانفرانسیسكو ، واشنگتن و ... افزایش اجاره سالانه در صورتی كه مستاجر جا به جا نشده باشد ممنوع و یا محدود به « درصد » بسیار جزیی است.
مروری بر تاریخ اجتماعی ایران نشان می دهد كه در ایران قدیم وتا اواسط قاجاریه و حتی تا همین اواخر در قصبات و روستاها اجاره دادن مسكن مرسوم نبوده و این عمل به رایگان انجام می گرفته كه جدا ساختن انسانها از گذشته انان امری آسان و سریع نیست .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید