جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مهم ترین عامل شادی کودک عشق والدین به یکدیگر است


مهم ترین عامل شادی کودک عشق والدین به یکدیگر است
كارشناسان كودك معتقدند ژن هایی كه كودكان هنگام تولد به ارث می برند بر قدرت شاد بودن آنها تأثیر می گذارد.همچنین آنان می گویند با تشویق كودك می توان به او آموخت كه چگونه بیشتر اوقات به شادی و نشاط بپردازد.پدران و مادران باید بدانند كه چگونه كودكی شاد را پرورش دهند و چه رفتارهایی در مقابل كودكان خود داشته باشند تا او پرانرژی و با انگیزه بزرگ شود.
● به كودكتان عشق بورزید
متخصصان می گویند كه نخستین راز پرورش كودكی شاد تمجید از اوست. همچنین «عشق مطلق والدین مهم ترین عامل در شادی كودكان است.»وقتی كودكان بزرگ می شوند، دانستن این كه علایق، عقاید، خصوصیات و استعدادهایشان باارزش تلقی می شود، پایه گذار شادی سال های بعدی زندگی شان خواهد بود. البته پذیرش كودك به معنای چشم پوشی همیشگی از خطاهایش نیست. یاد بگیرید كه عملكرد كودك را نقد كنید نه شخصیت او را. همچنین، آنچه را كه از كودك می خواهید به او بگویید نه آنچه را كه نمی خواهید.
● بله من می توانم
وقتی كودك شما بداند كه به او اطمینان دارید و باورش كرده اید، احساس می كند كه دست یافتن به همه چیز برایش امكان پذیر است. افكار كودك نسبت به خود بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین والدین باید افكار مثبت به كودك خود القا كنند.
● مقررات منصفانه وضع كنید
كودكان كم سن وسال با احساس امنیت، شاد می شوند. فرض كنید كه در بالای آبشار مرتفعی ایستاده اید، در صورتی از ایستادن در آنجا لذت خواهید برد كه حفاظی در برابرتان باشد، در غیر این صورت، دچار اضطراب خواهید شد، كودكان هم این گونه اند. وقتی كه چارچوب محكمی برای رفتارهایشان وجود داشته باشد، آنها پیشرفت می كنند. در حقیقت، كودكان در جست وجوی ساختارند.
● ابعاد مثبت را برجسته كنید
به كودك خود بفهمانید كه هیچ مشكلی وجود ندارد كه به اتفاق هم نتوانید آن را حل كنید. همچنین به او بیاموزید كه خوشبین باشد. اگر اتفاق بدی افتاد، با صدای بلند فكر كنید و بگذارید او افكار شما را بشنود: «وای، نه... باورم نمی شود كه این اتفاق افتاده، اما درستش می كنم، چیز مهمی نیست.»یادگیریِ خوش بینی مهم است، زیرا كودك مشتاق و آرزومند به احتمال زیاد بزرگسالی شاد خواهد شد. افراد ناراضی و ناخشنود بر حوادث منفی زندگی متمركز می شوند، درحالی كه افراد شاد به وقایعی می اندیشند كه چشم انداز بهتری از آینده به آنها می دهد.
● حلقه شادی كودكتان را كامل كنید
والدین در پی معلمان و مربیانی هستند كه بتوانند حلقه شادی كودكانشان را كامل كنند. به كودكتان كمك كنید ارتباط های دوستانه اش را حفظ كند و گسترش دهد. داشتن ارتباطات قوی و مهارت برقراری آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است.
منبع: اینترنت
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید