پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ دی ـ ۴ ژانویه ـ ۸۳ روز پس از سقوط اصفهان


۸۳ روز پس از افتادن اصفهان به دست ایرانیان قندهاری ، بزرگان کشور در نشست یك روزه خود در مشهد تصمیم به رفع این فتنه و جنگ داخلی ایرانیان گرفتند كه ضعف و بی سیاستی شاه سلطان حسین موجب آن شده بود و متعاقب تصمیمات همین جلسه، نادر قلی افشار فرمانده نظامی عملیات شد. شهر اصفهان پایتخت ایران پس از یك محاصره طولانی ، ۱۲ اكتبر سال ۱۷۲۲ میلادی تسلیم شده بود.
قندهاری ها که از زمان کیانیان و رستم به میهن خود ایران وفادار بودند از سال ۱۷۰۹ به دلیل سوء سیاست شاه سلطان حسین متناوبا دست به شورش زده و خواهان خودمختاری شده بودند.
امیر محمود قندهاری پس از تصرف اصفهان تا روزی كه زنده بود هشتاد هزار تن را در این شهر كشته بود و شاه سلطان حسین و نزدیكانش را به زندان افكنده بود.
قندهاری ها در سال ۱۷۲۹ طی سه جنگ از نادر شكست خوردند و شمار كمی از انان به قندها بازگشتند كه نادر برای تنبیه همین عده هم به قندهار رفت و در آنجا به نافرمانی پایان داد و چون دولت هند به فراریان قندهار پناه داده بود دهلی را هم تصرف كرد.
ظهور نادر پس از سقوط اصفهان به جهان آن روز ثابت كرد كه سقوط اصفهان دلیل از دست رفتن ایران كه مردانی بزرگ و میهندوست دارد نیست . سقوط اصفهان نتیجه ضعف تنها یك نفر بود ــ شاه سلطان حسین ، كه در سال ۱۶۹۴ میلادی به سلطنت رسیده بود و مردی بی كفایت بود . اطرافیان شاه و مدیران دفاتر دیوانی ( مقامات اداری ) او هم حس نیت نداشتند. باید دانست كه پس از مرگ شاه عباس دوم كوچكترین قدمی برای تقویت بنیه دفاعی ایران برداشته نشده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید