پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کلاردشت، زیبای زخم خورده


کلاردشت، زیبای زخم خورده
طبیعت زیبای كلاردشت به عنوان یک ثروت ملی می‌تواند قطب مهمی در اشتغال و درآمدزایی این منطقه نقش ایفا كند...
سفر به كلاردشت، اما رویای اعراب و شیوخ حاشیه خلیج فارس است که مترصد فرصتی هستند تا از گرمای تابناک و یکنواخت سرزمین خود دور شوند، به کلاردشت می آیند و مسحور سرسبزی و آب و هوای فرحبخش این منطقه می شوند. کلاردشت بهشت اعراب است و برای تهرانیها نیز به دلیل نزدیکی، یك مامن آرامش بخش و محلی برای تمدد اعصاب.
كلاردشت، دشتی در منطقه‌ای كوهستانی است در غرب مازندران با وسعت یک هزار و ۵۰۹ كیلومترمربع، تابع شهرستان چالوس و متشكل از ۳ دهستان. كلاردشت از جنوب قله تخت سلیمان تا حدود گردنه كندوان به خط‌الرأس اصلی البرز محدود می‌شود و رود چالوس از كنار آن می‌گذرد.
دهستان كلاردشت با ۳۹ آبادی در دشت كوچكی در دامنه تخت سلیمان واقع است که مركز آن "حسن كیف" است.
این منطقه با دو جاده فرعی به راه اصلی كرج - چالوس و ساحل دریای خزر می‌پیوندد. جاده نخست از مرزن‌آباد در فاصله ۲۵ كیلومتری جنوب چالوس منشعب شده و به طول ۲۰ كیلومتر از میان تپه‌هایی كه بر دامنه‌هایشان گندم و جو كشت می‌شود، می‌گذرد و دومین جاده، از عباس‌آباد واقع در جاده كناره، میان راه چالوس و تنكابن منشعب شده و به طول ۲۵ كیلومتر پس از گذشتن از جنگلهای متراكم و بسیار زیبا در ناحیه نكارود به غرب دشت می‌رسد.
وجود بیش از ۴۵ قله بالای ۴ هزار متر،‌ نمونه كم‌نظیری از عظمت، صلابت و زیبایی رشته‌كوههای البرز را در كلاردشت به نمایش گذاشته است. علم‌كوه با ارتفاع ۴ هزار و ۸۴۵ متر از سطح دریای آزاد بلندترین كوه این دشت است. علم‌كوه كه در سمت شمال شرقی به دیواره‌ای به طول ۷۰۰ متر و عرض ۴۵۰ متر منتهی می‌شود، یكی از هشت دیواره سخت‌ گذر جهان است. در حدود یک قرن پیش (سال ۱۲۸۱) برای نخستین بار توسط یک گروه آلمانی به نام برادران "برن مولر" شناسایی شد....
منبع : ماهنامه سفر


همچنین مشاهده کنید