پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

«دانیال» غاری گمنام اما شگفت انگیز


«دانیال» غاری گمنام اما شگفت انگیز
غرب مازندران به دلیل جاذبه های بی نظیر طبیعی یكی از مهم ترین كانون های فعالیت ایرانگردی و گردشگری در كشور محسوب می شود، هر چند هنوز خیلی از این جاذبه ها ناشناخته مانده است.
برخورداری از سواحل هموار و ماسه ای، همجواری جنگل، كوه و دریا و وجود چشمه های آب معدنی و آبشارهای زیبا از جمله امتیازاتی كه توسعه بیشتر امكانات گردشگری را در این منطقه ضروری می سازد. غار «دانیال» سلمانشهر واقع در شهرستان تنكابن یكی از این مناظر بی نظیر گردشگری است كه تاكنون حتی برای اهالی غرب استان مازندران نیز ناشناخته مانده است.
این غار در فاصله دو كیلومتری از دهی به همین نام (دانیال) از توابع شهرستان سلمانشهر استان مازندران است. راه دسترسی به این غار جاده اصلی ده دانیال است كه از مركز شهر متل قو به سمت جنگل پیش می رود و بعد از گذشتن از ده خاكی می شود.
در ادامه مسیر به صورت راهپیمایی در كنار رودخانه اصلی است كه تقریباً تا دهانه غار ۳۰ تا ۴۵ دقیقه راهپیمایی دارد و در قسمتی كه یك شعبه كوچك به رودخانه می ریزد ادامه مسیر به سمت سرچشمه شعبه غار ادامه می یابد.
دهانه غار سنگی بوده و برای ورود به آن باید دو متر پایین رفت، طول غار به درستی مشخص نبوده و تاكنون كسی نتوانسته به انتهای غار دست یابد.
این غار فقط دارای یك شعبه یا دالان اصلی به طول تقریبی ۱۵۰۰ متر و عرض تقریبی یك و نیم متر است كه با پیچ و خم های فراوان و گذر دالان های تنگ و باریك پر از آب و حوضچه ها و آبشارهای كوچك ادامه می یابد و در انتها به چند شعبه كوچكتر تقسیم می شود.
دمای هوای داخل غار حدود ۲۳ درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود ۱۷ درجه است كه در تمامی طول سال تقریباً ثابت است.
در درون غار علاوه بر جاری بودن آب، سقف منقش به مناظر طبیعی و بسیار زیبا، جاذبه های آن را دو چندان كرده است.
هوای خنك و دلپذیر داخل غار به خصوص در فصل گرم سال امكان حضور ساعت های متمادی گردشگران را در درون آن فراهم می سازد.
شایان ذكر است آب داخل غار از چند چشمه كوچك كه از شعب مختلف آن سرچشمه می گیرد تأمین می شود و كاملاً زلال و از نظر محلولات دارای درصد پایینی است و آن را قابل شرب می كند، مقدار اندكی از آب داخل غار هم از آبراه های خارجی كه به داخل راه پیدا كرده اند تأمین می شود.
عرض غار دانیال سلمانشهر و آب جاری در آن به گونه ای است كه سه قایق می توانند در كنار هم حركت كنند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید