پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۱ بهمن)


برگی از تاریخ (۱ بهمن)
● آغاز محاصره پیامبراکرم (ص) و بنی هاشم در شعب ابی طالب(هفتم بعثت )
● آغاز سال هجری قمری
● فتح مصر به دست عمروبن عاص در زمان خلیفه دوم(۲۰ق)
● تولد ابن کثیر از قراء سبعه(۴۵ق)
● وفات محمد حنفیه فرزند امام علی(ع) (۸۱ق)
محمد حنفیه از مادری به نام خوله حنفیه دختر جعفربن قیس متولد شد. تولد او در دوره عمربن خطاب و وفاتش در دوره خلافت عبدالملک بن مروان روی داد. مختار ثقفی پس از قیام خود محمد حنفیه را امام خواند و به نام او بر عراق مستولی شد. اواخر عمر محمد حنفیه در طائف در نزدیکی مکه و شام سپری شد و سرانجام در شام درگذشت. یکی از فرزندان محمد حنفیه به نام ابوهاشم از علمای تابعین به شمار می رود. گروه یا فرقه کیسانیه محمد حنفیه را امام و مهدی می دانستند و معتقد بودند وی در جبال رضوی پنهان شده است. و روزی ظهور خواهد کرد.
● رحلت عالم بزرگ حسن بن زین الدین فرزند شهید ثانی(۱۰۱۱ق)
ابومنصور حسن بن زین الدین عاملی، عالم فقیه، رجالی، ادیب و شاعر، فرزندشهید ثانی، و از شاگردان مقدس اردبیلی، ملاعبدالله یزدی و شهید ثانی بود. شیخ حسن بر اثر تلاش مستمر به سرعت مدارج علمی را پیمود و به تدریس و تالیف همت گماشت. مهم ترین کتاب وی معالم الاصول است که به نام این کتاب به صاحب معالم شهرت دارد. همچنین کتب الاجازات، معالم الدین و ملاذالمجتهدین نیز از این فقیه بزرگ می باشند.
● رحلت فقیه بزرگوار میرزا جعفر قزوینی(۱۲۹۷ق)
ابوهادی جعفربن سیدمهدی بن حسن حسینی، از علمای امامیه خاندان آل قزوینی و شاعری ماهر و ادبی لغوی است که در حله در عراق سکونت داشته و دارای ریاست مذهبی بوده است. این عالم گرانقدر نزد پدر خود و شیخ انصاری و فاضل ایروانی به مدارج عالی علمی دست یافت و سپس به تدریس و تالیف مشغول شد. کتاب اشراقات در منطق و تلویحات در اصول فقه از تالیفات میرزاجعفر قزوینی می باشند. میرزاجعفر قزوینی در حله وفات یافت و در نجف اشرف دفن گردید.
● ارتحال آیت الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی(۱۳۹۵ق)
آیت الله میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینی در سال ۱۳۱۰ ق در قزوین به دنیا آمد و دروس حوزوی را در قزوین و سپس در تهران گذراند. پس از ورود آیت الله حائری یزدی به قم به این شهر عزیمت کرد و به تدریس و تالیف پرداخت. میرزای قزوینی پس از اخذ درجه اجتهاد راهی قزوین گردید و حوزه آن دیار را احیاء کرد. وی از افراد نادری بود که علوم عقلی و نقلی را به خوبی فرا گرفته و مدارج عالی کمال را پیمود. علامه سیدابوالحسن قزوینی سرانجام پس از سالها مجاهدت در ۸۵ سالگی به لقاءالله پیوست و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
● رحلت آیت الله العظمی سید عبدالله شیرازی زعیم حوزه علمیه مشهد(۱۴۰۵ق)
آیت الله سیدعبدالله شیرازی در سال ۱۳۰۹ ق در بیت علم و فضیلت در شیراز به دنیا آمد. ایشان در ۲۱ سالگی به همراه پدر بزرگوار خود به دلیل مبارزان ضد استعماری انگلیس به مدت شش ماه از شیراز تبعید شد و پس از بازگشت به تحصیل و تدریس ادامه داد. وی سپس به مدت سیزده سال در نجف اقامت گزید و پس از اخذ اجتهاد به شیراز بازگشت. آیت الله شیرازی در مسیر مخالفت با حکومت رضاخان متحمل سختی های فراوانی گردید. از این رو مخفیانه راهی نجف شد و این اقامت چهل سال به طول انجامید. ده سال پایانی عمر معظم له در مشهد گذشت و حضور ایشان حوزه این شهر را رونقی دوباره بخشید. آیت الله شیرازی همچنین در نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) همواره پشتیبانی خود را اعلام داشته و در آگاه سازی افکار مردم مشهد نقش مهمی ایفا نمود. از آیت الله شیرازی آثار و بناهای فراوانی به جای مانده که تاسیس مدارس، کتابخانه ها، مساجد، و ... در شهرهای مختلف از آن جمله اند. همچنین عمده الوسایل، الامامه و الشیعه و ذخیره الصالحین از جمله کتب این عالم آگاه می باشند.
منبع : عرفان


همچنین مشاهده کنید