پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۱۸ دی)


برگی از تاریخ (۱۸ دی)
● پایان طوفان نوح و قرار گرفتن کشتی حضرت نوح(ع) بر کوه جودی
● گلستان شدن آتش نمرود بر حضرت ابراهیم خلیل(ع)
● انتخاب یوشع بن نون، شمعون الصفا و آصف بن برخیا به جانشینی حضرت موسی(ع)، عیسی(ع) و سلیمان (ع)
● عید سعید غدیرخم و انتخاب امیرالمومنین امام علی(ع) به جانشینی پیامبر اسلام(۱۰ق)
پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) هنگام بازگشت از آخرین سفر حج خود، به امر خداوند حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین و وصی خود به مسلمانان معرفی نمود. اهمیت انتخاب امام علی(ع) به جانشینی پیامبر اسلام به حدی است که خداوند، انجام این کار عظیم را، اکمال دین و اتمام نعمت خود، و در جهت تبلیغ رسالت پیامبر (ص) عنوان نموده است. این مراسم در مکانی به نام غدیر خم واقع در مسیر مکه به مدینه برگزار شد. مسلمانان حاضر در غدیر خم که شمار آنان به ده ها هزار نفر می رسید، پس از این انتخاب که باشور و اشتیاق بسیار برگزار شد با امام علی(ع) بیعت کردند. خداوند، انتخاب امام علی(ع) را کمال دین و اتمام نعمت¬ها عنوان کرده و دین اسلام را برای امت برگزید. با تمام سفارشی که پیامبر اسلام به جانشینی امام علی(ع) نمود، ولی پس از رحلت ایشان برخی از مهاجرین و انصار ولایت ایشان را نپذیرفته و ابوبکر بن ابی قحافه را به خلافت برگزیدند.
●‌ بیعت مسلمانان با امام علی(ع) در مدینه پس از قتل عثمان بن غفان خلیفه سوم(۳۵ق)
‌● وفات حکیم و سیاستمدار بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی(۶۷۲ق)
پس از حمله مغولان به ایران مقام علمی و ارزش فکری خواجه نصیرالدین طوسی موجب شد تا هلاکوخان مغول او را در شمار بزرگان خود دانسته نسبت به حفظ و حراست از جان وی کوشا باشد. از آن پس خواجه دارای مقام و نفوذ فراوانی شده و خدمات بسیاری به فرهنگ اسلام و کشورهای مسلمان روا داشت. جلوگیری از به آتش کشیدن مراکز فرهنگی، کتابخانه ها و موسسات علمی، نجات جان دانشمندان و علمای بزرگ زمان که مورد غضب مغولان بودند، جلوگیری از تهاجم مغولان به کشورهای اسلامی و نیز احداث و تجهیز رصدخانه عظیم مراغه و کتابخانه بزرگ آن، از جمله خدمات ارزنده خواجه نصیر در دوران وزارت در دستگاه مغولان می باشند. همچنین محفل درسی خواجه، رونقی فراوان داشته و شاگردان فاضلی در آن تربیت یافتند. علامه حلی، کمال الدین میثم بحرانی، قطب الدین رازی و سیدرکن الدین استرآبادی و ... از جمله شاگردان خواجه می باشند. از این عالم بزرگ شیعی بیش از ۸۰ کتاب و رساله به جای مانده که اخلاق ناصری، اساس الاقتباس، اوصاف الاشراف و علم المثلث از آن جمله اند. این دانشمند گرانقدر در ۷۵ سالگی دیده از جهان فروبست و در کاظمین عراق مدفون گشت.
● وفات مجتهد اصولی و فقیه کبیر علی بن حسین بن عبدالعالی- محقق کرکی(۹۴۰ق)
شیخ نورالدین علی عاملی کرکی معروف به محقق کرکی و محقق ثانی در عهد شاه طهماسب صفوی در ایران شیخ الاسلام رسمی شد و به خدمات ارزنده دینی – مذهبی نایل آمد. محقق کرکی بعد از خواجه نصیر، بزرگترین خدمات را جهت ترویج مذهب جعفری انجام داد. وی از پیشگامان تعیین امام جماعت برای کلیه شهرها و روستاهای ایران است. دانشوران بی شماری در حلقه درس محقق ثانی زانوی ادب زدند که شیخ علی عاملی، میرمعزالدین اصفهانی، شهید ثانی، نعمت الله جزایری، و ... از آن جمله اند. همچنین کتب اثبات الرجعه، احکام الارضین و جامع المقاصد فی شرح القواعد از جمله آثار محقق کرکی است. سرانجام این عالم بزرگ در ۷۵ سالگی به وسیله زهر عده ای از متعصبان مسموم شد و به لقاءالله پیوست. پیکر محقق ثانی را با شکوه فراوان در جوار مرقد امام علی(ع) به خاک سپردند.
● ولادت فقیه فاضل استاد متاخرین آیت الله شیخ مرتضی انصاری(۱۲۱۴ق)
شیخ انصاری از شخصیت های منحصر به فرد جهان تشیع و اعجوبه عالم فقه و اصول است. در نجف از محضر اساتیدی همچون حاج ملا احمد نراقی، شریف العلماء مازندانی، شیخ موسی و شیخ علی کاشف الغطاء بهره گرفت. وی پس از درگذشت صاحب جواهر، به مرجعیت عامه شیعه رسید. همچنین در محضر درس شیخ انصاری، فضلای زیادی زانوی ادب زدند و به مدارج بالای علمی دست یافتند که میرزای بزرگ شیرازی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، سیدجمال الدین اسدآبادی، میرزا حبیب الله رشتی و ده ها عالم دیگر از آن جمله اند. از این عالم بزرگ، تالیفات و آثار ارزشمند علمی چندی از قبیل کتاب وسایل، مکاسب، الصلاه و الطهاره و ... به جای مانده که هم اکنون از منابع درسی حوزه های علمیه شیعه می باشند.
منبع : عرفان


همچنین مشاهده کنید