شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۹ دی ـ ۳۰ دسامبر ـ دو حرکت جالب دمکراتیک در دنیای اسلاوها - دو رهبر زندانی صرب نماینده پارلمان شدند و پوتین تا قدرت مطلق فاصله ای ندارد


۲۸ و ۲۹ دسامبر ۲۰۰۳ در قلمرو دمكراسی دو تحول تازه به چشم خورد كه در خور توجه قرار گرفتند. یكی انتخاب «بوریس گریزلوف» به ریاست دوما ( مجلس نمایندگان روسیه ) و دیگری انتخاب میلوشویچ ( رهبر حزب سوسیالیست صربستان ) و ششله ( رهبر حزب افراطی ناسیونالیستی صرب) به نمایندگی پارلمان صربستان است كه هر دو در لاهه در زندان سازمان ملل بسر می برند.
حزب میلو شویچ ۲۲ كرسی و حزب ششله ۸۱ كرسی به دست آورده است و حزب اول صربستان شده است. حزب دمكرات هوادار غرب در انتخابات صربستان تنها ۳۷ رای كسب كرد كه باعث دلخوری شدید اتحادیه اروپا شده است كه چشم دیدن ناسیونالیستها را در این قاره ندارد. حزب ناسیونال دمكرات صرب ( حزب كوشتونیكا رئیس جمهوری سابق ) هم در این انتخابات نتوانست بیش از ۵۳ كرسی به دست آورد. انتخابات صربستان جای حرف نداشته است.
صربها در چند انتخابات اخیر بهتر از كشور دیگر از آراء خود برای نشان دادن اندیشه و احساسشان استفاده و ثابت كردند كه از حربه دمكراسی ، همان حربه ای كه اروپای غربی آن را دهها سال برای كوبیدنشان بكار برده بود جهت ابراز واكنش استفاده كرده اند. صربها با آرای خود به جای دادن میدان به سیاستمداران مشتاق بی قرار قدرت، میدان را از آنان گرفتند تا مجبور به تشكیل دولت ائتلافی ضعیف و متزلزل شوند و اندیشه سوء استفاده از قدرت را فراموش كنند.
این بود شاهكار اسلاوهای جنوبی، و اما كار تازه اسلاوهای شمالی كه آن هم با حربه دمكراسی صورت گرفت . احزاب مختلف در دومای روسیه كه پیش از انتخابات به یكدیگر می تاختند برای تعیین رئیس پارلمان ، جز پانزده نماینده از مجموع ۴۵۰ تن، رای به مهندس بوریس گریزلوف دادند كه رئیس حزب تازه تاسیس « روسیه متحد » است .
وی كه از گروه « یاران لنینگرادی پوتین » است تا همین چند روز پیش وزیر داخله روسیه بود. گریزلوف كه قبلا از اعضای حزب كمونیست شوروی و فرزند یك افسر روس بود تا چند سال پیش وارد سیاست نشده بود و شغل مهندسی رادیو داشت. وی همانند یارانش با آزادیهای به مفهوم غرب میانه ای ندارد. با انتخاب گریزلوف ، پوتین دیگر از یك قدرت مطلق چیزی كم ندارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید