سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۸ دی ـ ۲۹ دسامبر ـ تلفات زمین لرزه زیر دریایی ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴


۸ دی ـ ۲۹ دسامبر ـ تلفات زمین لرزه زیر دریایی ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴
امواج حاصل از یك زمین لرزه كه۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ در عمق اقیانوس هند روی داد در مناطق ساحلی اطراف این اقیانوس از سومالی در غرب تا سوماترا و تایلند در شرق و هند و سریلانكا در منطقه مركزی تلفات و زیانهای مالی سنگین وارد ساخت. تا چهارم ژانویه ۲۰۰۵ بیش از ۱۵۰هزار جسد شمارش شده بود و این ، در حالی است که هزاران تن هنوز در ردیف ناپدیدشدگان باقی مانده اند.
نگرانی از آنجاست كه در پی این تهاجم امواج، كه « سونامیTsunami » نامیده می شود، در مناطق آسیب دیده بیماری های مسری شیوع یابد. امواج اقیانوس ناشی از این زلزله شدید تحت البحری به سرعت ۸۰۰ كیلومتر در ساعت در جهات مختلف به حركت درآمده بودند و در سر راه خود مناطق ساحلی را ویران ساختند. گزارش شده است كه چنین رویدادی كه ممكن است در گردش زمین هم اندكی اثر گذاشته باشد در یك قرن گذشته سابقه نداشته است. با توجه به فاصله زمانی رسیدن امواج به ساحل، چنانچه دستگاه كشف و اخطار در منطقه وجود داشت، می شد دست كم از شماری از تلفات پیشگیری كرد. چنین دستگاهی در منطقه اقیانوس آرام وجود دارد. از تبلیغات کمک رسانی که در پی این رویداد در برخی کشورها به چشم می خورد چنین بر می آمد که برخی از قدرتها، کوشیده اند از امر کمک رسانی برای بسط نفوذ سیاسی استفاده کنند.
چند ماه بعد جمع تلفات (مقتولین) سونامی دسامبر ۲۰۰۴ بیش از دویست و بیست هزار تن اعلام و گزارش شد که بیشترین شمار تلفات را اندونزی ( نطقه سوماترا) تحمل کرده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید