پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۷ دی ـ ۲۸ دسامبر ـ بوش در برابر سئوال پوتین


در برخی تفسیرها ملاقات بوش و پوتین در ماه فوریه ۲۰۰۴ در اسلواكی، یك دیدار سخت و حساس توصیف شده است. پوتین در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود گفته بود كه در این دیدار صریحا از بوش خواهد پرسید كه آیا آمریكا در صدد ایزوله كردن روسیه است؟ .
اگر نیست چرا در حوزه نفوذ سنتی روسیه مداخله و نفوذ مسكو را در اینجا محدود می كند و از غرب و جنوب به گرد روسیه عملا دیوار می كشد، همان كاری كه در طول جنگ سرد بر ضد شوروی انجام گرفت و این اتحادیه در قفس افتاد و بعدا فروپاشید.
این مفسران نوشته اند كه اگر پاسخ بوش « نه » باشد كه خواهد بود و خواهد گفت كه قصد محاصره روسیه در میان نیست، پوتین بر پایه دلایل و مشاهدات خود به طرح سئوالات دیگر از انتخابات اوكراین گرفته تا استقرار نیروهای آمریكایی در آسیای مركزی و مداخله در قفقاز جنوبی و گسترش ناتو تا بالتیك سابق شوروی و ممانعت از ورود روسیه به میدان فعالیتهای اقتصادی جهان و ... خواهد پرداخت.
در این صورت، بوش و مشاورانش در وضعیت سختی قرار خواهند گرفت. اگر انكار كنند و قول مساعد بدهند نخواهند توانست آنها را به اجرا درآورند و معارضه ای كه از دو ماه پیش شروع شده با یك مكث كوتاه گسترش خواهد یافت و جدی تر و علنی تر خواهد شد. اگر قولی ندهد، باز هم معارضه بدون مكث ادامه خواهد داشت. در این دیدار، بوش عمدتا به اندرزهای بانو « رایس » كه تا آن روز انتصاب او به سمت وزیر امورخارجه آمریكا به تایید سنا خواهد رسید متكی خواهد بود كه كارشناس مسائل روسیه است و در همین زمینه تحصیل دانشگاهی و مطالعه كرده است.
به نظر این مفسران ، تنها یك احتمال بسیار ضعیف وجود دارد و آن سازش واقعی بوش و پوتین است كه در این صورت دو دولت باید بر سر حوزه های نفوذ به توافق برسند و به این توافق در آینده احترام بگذارند كه باز هم جای تردید وجود دارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید