پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۴ دی ـ ۲۵ دسامبر ـ فعالیت های نفتی چین در کانادا که به رقابت با آمریکا تعبیر شده است


۲۴ دسامبر ۲۰۰۴ تشدید فعالیتهای نفتی چین در كانادا، در حالی در رسانه های آمریكا انعكاس یافت كه اعلام شد در آخرین لحظه پیش از تعطیل شدن بازار های پول به مناسبت كریسمس دلار در برابر «یورو» بازهم تنزل كرده و هر یورو برابر یك دلار و ۳۵۴۶ ده هزارم دلار شده است . به علاوه، در این روز یورو « ین » ژاپن را هم شكست دیگری داده بود.
به نوشته «سایمون رومرو » ، فعالیت نفتی تازه چین در كانادا را به چیزی جز گسترش رقابت اقتصادی چین با آمریكا تا پشت دیوارهای این كشور نمی توان تعبیر كرد. این روزنامه نگار نوشته است: چین كه دومین بازار مصرف كننده نفت در جهان است و برای تامین نیازهای خود در این زمینه راهی جز رقابت ندارد، فعالیت خود را در كانادا از ایالت آلبرتا و شن های نفتدار شروع كرده و برای بیرون راندن شركتهای آمریكایی از میدان رقابت، آماده پرداخت هر مبلغی است كه عنوان شود. كمپانی های چین در حال تلاش برای دست یافتن بر ذخایر نفتی كانادا در نقاط دیگر این كشور هستند. چینی ها در آغاز كار توجه خود را به نقاطی در كانادا معطوف كرده اند كه استخراج نفت سخت تر است و كمپانی های آمریكایی تا كنون به آن نقاط توجه نكرده بودند. هدف كانادا ایجاد رقابت میان متقاضیان نفت است تا منافعش تامین شود و در نتیجه خریدار انحصاری، هر چند كه همسایه دیوار به دیوارش باشد نمی خواهد.
چین در نظر دارد خرید خود از كانادا را به هر روز یك میلیون بشكه افزایش دهد. قبلا نفت كانادا منحصرا به ایالات متحده صادر می شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید