جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۴ دی ـ ۲۵ دسامبر ـ پوتین: غرب که به روش استاندارد دوگانه ادامه می دهد از ایزوله و نا امن کردن روسیه دست برنداشته است


ولادیمیر پوتین در یك مصاحبه مطبوعاتی سه ساعته كه پنجشنبه برگزارشد و در آن ۶۹۰ روزنامه نگار شركت جسته بودند به ۵۱ سئوال پاسخ گفت . وی در این مصاحبه عمومی كه برخلاف مصاحبه های سابق محدودیت زمانی نداشت به قصد غرب از منزوی كردن روسیه و ادامه سیاست « دوبل ستاندارد» این جناح در قبال مسائل جهانی از جمله انتخابات اشاره كرد. وی گفت: وقتی ما در چچن انتخابات برگزار می كنیم می گویند كه انتخابات در یك محیط نا امن؛ « دقیق » نیست ولی در افغانستان و عراق درست است و ایراد ندارد، در افغانستانی كه « انگشت زدن » نشانه دقت آراء بود! و .... پوتین گفت كه انتخابات آمریكا هم چنگی به دل نمی زد و ما شاهد نقص ها و ضعف های آن بودیم.
پوتین هنگام بحث از انتخابات اوكراین الکساندر کواسنیوسکی رئیس جمهوری لهستان را مورد حمله مستقیم قرار داد و گفت: فرصت طلبانی ازجمله رئیس جمهوری لهستان كه از دوران نوجوانی در خدمت شوروی بود و ... برای خوش خدمتی به غرب می گوید كه برای یک ابر قدرت بهتر است كه روسیه بدون اوكراین باشد. پوتین تا كنون این چنین حمله مستقیم به «فرد» نكرده بود. وی اشاره كرده است كه پرونده رئیس جمهوری لهستان كه پیش از فروپاشی شوروی سنگ این دولت را به سینه می زد نزد ماست و این چنین تغییر رنگ دادن تعجب آور است.(كواسنیوسكی اخیرا اشاره کرده بودکه نزدیك شدن بیشتر روسیه و اوكراین به یكدیگر به سود منافع آمریكا نخواهد بود و سئوال كرده بود چرا باید ۵۰ میلیون اوكراینی در حركت تازه روسیه كه می خواهد بار دیگر وارد امور بین المللی شود با این كشور باشند؟. به سود جهان خواهد بود كه اگر اوكراین جدا از روسیه باشد.). پوتین در مصاحبه خود نه تنها به سوابق فعالیت كواسنیوسكی در كومسومول حزب كمونیست شوروی اشاره كرده بود بلكه گفته بود كواسنیوسكی این حرفها را به این خاطر زد كه شغل پردرآمدی را برای خود در یك كمپانی مخابراتی، پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش محرز سازد.
پوتین در این مصاحبه نشان داد كه آمریكا و متحدانش تلاش دارند كه روسیه را منزوی ( ایزوله ) و نا امن كنند و كوشش دارند كه به هر بها نامزد هوادار غرب را در اوكراین روی كار آورند. وی در حالی كه اشاره به به روابط دوستانه شخصی خود با جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا می كرد گفت كه پشت سر مساعی بعضی نیروها برای نا امن و ایزوله كردن روسیه، دولت آمریكا قرار دارد. اینها نمی خواهند روسیه وارد اقتصاد جهان شود و زندگی عادی داشته باشد. پوتین در مصاحبه خود از مداخله آمریكا در امر حراج یك شركت نفتی روسیه انتقاد كرد و گفت: اطمینان دارم قاضی دادگاه هوستون ( آمریكا ) كه رای به مخالفت با حراج این كمپانی داده بود كه بدهی مالیاتی داشت نمی داند كه روسیه در كجای دنیا واقع شده و دولتی مستقل است. ما می دانیم كه در دهه ۱۹۹۰ دارایی ملت ما چگونه به تاراج رفت و می خواهیم اموال ملی را مسترد داریم و كسی هم نمی تواند و قادر نخواهد بود ما را از محافظت منافع خود بازدارد.
خبرنگارانی كه در جلسه مصاحبه شركت داشتند نوشته اند كه پوتین از استقرار نیروهای آمریكایی در آسیای میانه و آموزش نظامیان گرجی توسط آنان خشمگین بود و اشاره كرد كه غرب پشت سر حوادث سال گذشته گرجستان بود و نام آن را « انقلاب مردم » گذارد و می خواهد كه این انقلاب ساختگی را به سایر كشورهای مشترك المنافع گسترش دهد و از اوكراین شروع كرده است.
برخی از مفسران غرب هدف از برگزاری این مصاحبه را كه چهار روز پیش از انتخابات مجدد دور دوم اوكراین بود زیر سئوال بردن انتخابات سایر كشورها و انتقاد از روش غرب و به ویژه آمریكا در ادامه سیاست « استاندارد مضاعف » تلقی كرده اند.
این مفسران سپس به سلطه روسیه بر لهستان در طول قرنها و تا همین اواخر اشاره كرده اند.
رسانه ها آزمایش موشك مافوق پیشرفته «توپول ـ ام» را با بردی برابر ۱۱ هزار و دویست كیلومتر را از یك سكوی متحرك كه همزمان با انتشار مصاحبه پوتین صورت گرفت نوعی قدرت نمایی روسیه و پشتوانه اظهارات پوتین به شمار آورده اند. گفته شده است كه این موشك كه آماده استقرار در واحدهای روسیه است قابل رهگیری توسط موشكهای ضد موشك نیست و در چند ماه گذشته روسیه چهل دستگاه از آن را برای تحویل به نیروهای مسلح خود آماده ساخته است.
متن كامل مصاحبه پوتین كه از دو شبكه تلویزیونی روسیه پخش شد در سایت اینترنتی كرملین قرار گرفته است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید