پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چگونه با کج خلقی کودکانمان برخورد کنیم؟


چگونه با کج خلقی کودکانمان برخورد کنیم؟
اختلال رفتاری در كودكان كه معمولاً به منظور جلب توجه كردن از سوی كودك بروز می كند، با برخورد مناسب والدین قابل پیشگیری و درمان است.
كج خلقی كودكان نوعی رفتار اكتسابی است كه جهت جلب توجه و گرفتن امتیاز توسط كودك مورد استفاده قرار می گیرد. البته در برخی موارد كج خلقی ها می تواند ناشی از خستگی و بی حوصلگی كودك نیز باشد.
نكته قابل توجه والدین این است كه طرز تفكر كودك و در نتیجه رفتار او با برخورد مناسب و به مرور زمان قابل تغییر است و در این بین برخورد شدید و خشونت جهت انتقال اطلاعات و ارزش ها به كودكان كمترین تأثیر را خواهد داشت و هرگونه آموزش جهت تغییر رفتار كودكان بایستی در یك محیط صمیمانه بدون قضاوت های اخلاقی و محاكمه كردن صورت گیرد.
خودداری از تحریك كودك كج خلق، هماهنگی والدین در برخورد با كودك، حذف عوامل ایجادكننده كج خلقی، آزاد نگهداشتن كودك در انتخاب و آموزش راه های مناسب واكنش مثبت جهت رسیدن به خواسته ها از عمده راه كارهایی است كه والدین می توانند جهت جلوگیری از بروز كج خلقی در كودكشان به عمل آورند.
به منظور كنترل كج خلقی در كودكان به والدین توصیه می شود در هنگام كج خلقی با كودك خود مشاجره نكنند، از طریق یك محرك مثبت توجه او را به چیزهای دیگری جلب كنند و با انجام فعالیت های لذت بخش از شدت گرفتن هیجان های منفی در كودك خویش بكاهند.
همدلی با كودك، گوش فرا دادن به حرف های وی و در نهایت موكول كردن توضیحات مفصل اخلاقی به زمان آرامش كودك از دیگر موارد توصیه ای است. دادن پاداش مادی مثل «شیرینی» و «شكلات» یا تقویت كلامی مثل «آفرین» و «عزیزم» به دنبال هرگونه رفتار مغایر با كج خلقی در كودك از سوی والدین نیز می تواند روش تشویقی مناسبی جهت جلوگیری از بروز كج خلقی در كودك باشد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید