سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

رگ‌ها (سرخرگ‌ها، سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها)


رگ‌ها (سرخرگ‌ها، سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها)
۱) سرخرگ‌ها:
رگهائی هستند که در آنها خون قرمز یا تصفیه شده جریان دارد. خون با فشار سرعت زیاد در سرخرگ‌ها جریان دارد. جهت خون در سرخرگ‌ها از قلب به طرف اندام‌ها است. با اینکه خون از قلب به‌طور متناوب در سرخرگ‌ها می‌ریزد، جریان خون در آن مداوم و پیوسته است و این به‌خاطر خاصیت الاستیکی جدار سرخرگ‌ها است. در بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین این خاصیت از بین می‌رود. اگر دست را روی یک سرخرگ قرار بدهیم، نبض یا ضربان قلب را می‌توان لمس کرد. خون با فشار زیاد در سرخرگ‌ها جریان دارد و مقدار فشار خون در یک فرد بالغ و سالم ۱۲۰ میلی‌متر جیوه (فشار بالا) روی ۸۰ میلی‌متر جیوه (فشار پائین) می‌باشد.
۲) سیاهرگ‌ها:
رگ‌هائی هستند که در آنها خونی که از اندام‌ها آمده جریان دارد و توسط سیاهرگ‌های بزرگ به قلب یعنی دهلیز راست می‌ریزد . بنابراین جهت سیاهرگ از اندام‌ها به طرف قلب است. فشار خون در سیاهرگ خیلی کم است به‌طوری که در نزدیکی قلب به صفر می‌رسد ولی عواملی هستند که به بازگشت خون به قلب کمک می‌کنند. عامل اصلی فشار ناچیزی است که به وسیله انقباض بطن چپ در رگ‌ها حاصل شده است. دیواره سیاهرگ از سرخرگ نازک‌تر است و نیز مقاومت کمتری دارد. ساختمانی به‌نام دریچه لانه کبوتری وجود دارد که مانع بازگشت خون در سیاهرگ می‌شود. مهمترین بیماری سیاه‌رگ‌ها واریس است.
۳) مویرگ‌ها:
رگ‌های ریز و کوچکی هستند که در اندام‌ها وجود دارند و باعث تغذیه اعضاء و بافت‌های مختلف می‌شوند. مولکول‌ها و گلبول‌های سفید از دیواره آنها گذشته و وارد بافت‌ها می‌شوند. فشار خون در مویرگ‌ها کم و حدود ۱۰ میلی‌متر جیوه است. مویرگ‌ها حد واسط سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها هستند.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید