چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پا جای پای بزرگ‌ترها


پا جای پای بزرگ‌ترها
هرگز موهای پسرم را شانه نكردم، چون موهای او همیشه صاف و مرتب به نظر می‌رسید ولی وقتی كه او ۱۵ماهه بود، شانه را همانند دیگران كه موهایشان را شانه می‌كنند بر سرش كشید و باعث تعجب من شد كه چگونه او این كار را یاد گرفته است.
كارشناسان می‌گویند احتمالاً این كار را از والدینشان یاد می‌گیرند. تقلید‌كردن، یك نیروی خارق‌العاده‌ای است كه كودكان در یك‌سالگی این مهارت را یاد می‌گیرند، زبان باز می‌كنند و بسیاری از مهارت‌هایشان پیشرفت می‌كند.
از همان روز اول تولد، فرزندتان از شما تقلید می‌كند؛ ابتدا با تغییرات چهره و عاطفی و غان‌وغون‌كردن، سپس به صورت حركات بدن و كلمات. در دومین سال تولد، بیشتر كودكان، خود را با اشیاء سرگرم‌ كرده و این‌كه از وسایلی مانند تلفن، كلید و یا وسایل خانه چگونه استفاده كنند. این نوع تقلید، نشانه پرورش شناختاری است كه كودكان، معنای كارهایی را كه تقلید می‌كنند، می‌فهمند.
● سایه كوچك شما
فرزندتان دوست دارد شبیه كسانی كه خوشش می‌آید باشد. او احساس می‌كند كه می‌تواند مثل پدر و مادرش باشد؛ درست مانند این كه كیف شما را در هر جایی در خانه با خودش حمل می‌كند یا كلاه پدرش را سرش می‌گذارد. فرزند یك‌ساله شما امتحان می‌كند كه چگونه می‌تواند با افراد، رابطه برقرار كند، چطور می‌تواند شبیه آنها باشد و چگونه آنها می‌توانند مانند او باشند.
در حقیقت، فرزندتان خودش را با دیگران مقایسه می‌كند و این فرصت خوبی برای تقلید‌كردن و یادگرفتن خیلی چیزهاست.هر بار كه شما لبخند هدیه‌ای به او می‌دهید و یا از او تعریف می‌كنید كه در آینده بچه خوبی می‌شوی، او تشویق می‌شود كه همیشه همین رفتار را داشته باشد. سرگرمی و بازی‌ها (به‌خصوص بازی‌هایی كه سرگروه داشته باشد) و ترانه‌ها و آهنگ‌ها بهترین فرصت برای یادگیری و تقلید‌كردن برای شما و فرزندتان از دیگران است.
● مواظب رفتارتان باشید
استعداد تقلید در كودكان خیلی زیاد است. آنها همانند مهارت‌های شناختاری، استعداد تقلید‌كردنشان نیز پیشرفت می‌كند. كودكان در این سن درست مانند رایانه، هر چیزی را كه یاد بگیرند، بر زبان می‌آورند یا انجام می‌دهند. حافظه بیشتر كودكان، خالص و پاك است. آنها در سن ۱۴ماهگی قادر هستند كه كلمات و اعمالی را كه هفته‌ها و یا ماه‌ها پیش دیده و شنیده‌اند‌ را انجام دهند.
هنگامی كه فرزندتان در سن تقلید‌كردن و كپی‌برداری از رفتار شماست، سعی كنید بهترین الگوی رفتاری برای او باشید. یك روز در ماشین متوجه شدم كه فراموش كردم نوار ویدئو را بیاورم و زیر لب غرغر كردم. درست یك لحظه بعد، صدایی از عقب ماشین شنیدم كه دقیقاً‌ كلمات را بر زبان آورد با همان لحن و صوتی كه من گفته بودم.
● حس استقلال فرزندتان را تقویت كنید
نه تنها فرزندتان سایه كوچكی از شماست كه كارهایتان را تقلید می‌كند بلكه او نیز یك‌سری احساسات و عواطف مربوط به خود را دارد. او مهارت‌هایی مانند مسواك‌زدن و لباس‌پوشیدن را از شما یاد گرفته و در حقیقت، تقلید بعضی از كارها، اولین گام برای مستقل‌شدن است.
كم‌كم او می‌گوید: من خودم می‌توانم انجام دهم، اجازه بدهید یك بار دیگر سعی كنم. «با تهیه‌كردن بعضی از وسایلی كه كودك بتواند از آنها استفاده كند و یا آنها را حمل نماید، حس استقلال او را پرورش دهید؛ به عنوان نمونه تهیه بشقاب كوچك مخصوص كودكان، فنجان كوچكی برای شیر و وسایل سبكی كه او به‌راحتی بتواند در ظرفشویی قرار دهد.
تلفن اسباب‌بازی، عروسك و وسایل آشپزخانه به صورت اسباب‌بازی، كودكان را تشویق می‌كند تا آن كارهایی را كه از تقلید‌كردن یاد گرفته‌اند، به صورت عملی نشان دهند.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید