پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چطور نور اتاق خواب کودک را تنظیم کنیم؟


چطور نور اتاق خواب کودک را تنظیم کنیم؟
یكی از مسائل مهمی‌كه در اتاق خواب كودك باید به آن توجه شود، وضعیت نور اتاق است.
البته كودك درس‌خوان شما باید در اتاق خصوصی خود كه معمولا تكالیف مدرسه را هم در آنجا انجام می‌دهد، نور كافی داشته باشد اما اهمیت نور، فراتر از خصوصیات فردی و شخصیتی كودك است. نور، عنصر لازمی‌است كه هیچ كودكی - چه درس‌خوان و چه تنبل - نباید از آن محروم بماند و هر انسانی - چه كودك و چه بزرگسال - برای ادامه حیات به آن نیاز دارد.
به طور كلی، وضعیت نور اتاق خواب كودكان به لحاظ نیازهای خاص این سنین، توجه و حساسیت بیشتری نسبت به اتاق خواب بزرگسالان می‌طلبد. كودك نیز مانند فرد بزرگسال، باید نوری در اتاق خواب داشته باشد كه هنگام روز، انجام كارهایی از قبیل پوشیدن لباس و پیداكردن اشیا را به‌خوبی امكان‌پذیر كند، امكان تشخیص رنگ‌ها را به او بدهد و برای كارهایی همچون نقاشی و مطالعه و نوشتن تكالیف درسی، مقدار كافی و جهت مناسبی داشته باشد؛ مثلا جهت تابش نور – چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه – نسبت به میز تحریر برای فارسی‌زبان‌ها كه جهت خط نوشتاری آنها از راست به چپ است، باید از چپ به راست باشد. هنگام شب نیز باید آنقدر نور در اتاق باشد كه كودك، هم بتواند خوب استراحت كند و هم در صورت نیاز به برخاستن از تختخواب در نیمه‌شب، توانایی تشخیص اشیای پیرامون خود را داشته باشد.
مهم‌ترین نكته‌ای كه در مورد نور مصنوعی اتاق كودك باید مورد توجه قرار بگیرد، ایمنی است. در مورد خردسالان و نوزادان، به نور كم‌شدتی احتیاج دارید كه در طول دفعات فراوانی كه به كودك سر می‌زنید تا به او غذا بدهید، پوشكش را عوض كنید یا او را بخوابانید، توانایی دید كافی را در اختیارتان بگذارد. از یك چراغ خواب دوشاخه‌دار یا یك چراغ كوچك حباب‌دار با لامپی كه ولتاژ آن زیاد نیست(حداكثر ۱۲ولت) استفاده كنید.
▪ این نكات ایمنی را در اتاق خواب كودك در نظر داشته باشید:
- مطمئن شوید كه انگشتان كودك كنجكاوتان نمی‌تواند روكش قطعات برقی را بردارد، به حباب داغ چراغ برسد یا به سیم‌كشی برق نزدیك شود.
- از لامپ‌هایی استفاده كنید كه به دیوار نصب می‌شوند. چراغ‌های پایه‌دار ممكن است به‌سادگی واژگون شوند.
- اگر كودك‌تان كامپیوتـــر یا تلویزیـــون در اتاقـــش دارد، اجــازه ندهید در تاریــكی مطلق به صفحه مونیتور یا تلویزیون خیره شود. برای چشم كودك بهتر است كه هنگام نگاه‌كردن به تلویزیون، چراغ كم‌نوری در اتاق، روشن باشد. این چراغ ممكن است یك لامپ قابل‌تنظیم سقفی یا چراغ مطالعه‌ای باشد كه شعاع آن از سقف به میز تحریر می‌تابد.
چراغ‌های دیمردار برای اتاق كودك عالی هستند. این چراغ‌ها ذهن كودك را برای خوابیدن آماده می‌كنند.
در مورد طرح نور اتاق كودك، به یاد داشته باشید كه كودك شما مدام رشد می‌كند و نیازها و علایق او نیز در حال تغییر است؛ بنابراین طرح نور اتاق او نیز باید قابلیت تغییر مداوم را داشته باشد. برای سنین مختلف، انواع طرح‌های دكوراتیو چراغ از هواپیما تا چرخ‌وفلك و «سیندرلا» و «شرك» را می‌توانید پیدا كنید.
پریا لطیفی خواه
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید