پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲ دی ـ ۲۳ دسامبر ـ وقتی که یک سیاستمدار مراقبت از زبانش را فراموش می کند


یك قاعده دوهزار و اندی ساله می گوید كه سیاستمدار باید مراقب زبانش و دولتمرد مواظب اعمالش باشد تا به درد سر نیافتد و این سیاستمدار و دولتمرد به همان اندازه كه توانمندتر و شناخته تر بشود باید بر مراقبت از زبان و دست بیافزاید ، زیرا كه شمار رقیبان ، مخالفان و دشمنانش هم افزایش می یابد و مترصد كوچكترین لغزش و اشتباه او برای ضربه زدن هستند . « ترنت لات» از مردان قدرتمند آمریكا ، رئیس اكثریت سنا ، دوست رئیس جمهوری و... بود و در این كشور یكی از چهار مرد ردیف بالا بشمار می رفت كه در نیمه دسامبر ۲۰۰۲ با بیان یك جمله ، بسیاری از این امتیازات را از دست داد.
سناتور لات در مراسم صدساله شدن سناتور كارولینای جنوبی ــ ستروم ترموند ــ كه از ژانویه ۲۰۰۳ در پایان دوره سنا خود را بازنشسته کرد و هفت ماه بعد هم درگذشت برای خوش آمدن او گفت كه اگر در سال ۱۹۴۸ ترموند درانتخابات ریاست جمهوری پیروز شده بود ، آمریكا مشكلات امروز را نداشت كه اشاره به نامزدی ترموند در آن سال بود .
مخالفان و رقباء و هركس كه از ژست و قیافه سناتور لات خوشش نمی آید این یك جمله را بر پایه منافع خودش تفسیر كرد ؛ از جمله این كه چون ترموند در آن سال بر ضد سیاهپوستان بود ، پس سناتور لات هم ضد سیاهپوست است و جنجال بپا شد و هرچه كه سناتور لات صریحتر پوزش می خواست بر دامنه جنجال افزوده می شد تا سرانجام بیستم دسامبر۲۰۰۲ دست از مقاومت كشید و از اكثریت سنا و بسیاری از امتیازات خود صرفنظر كرد و ....
این رویدادی بود كه تا نیمه دسامبر تصور وقوع آن هم نمی رفت و به صورت یك درس در تاریخ باقی خواهد ماند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید