شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بازی کردن مقررات دارد


بازی کردن مقررات دارد
از میان پدیده های مورد توجه مردم كه نقش اساسی در ارتقای جامعه دارد، موضوع تربیت بدنی و ورزش به عنوان یكی از اصول اساسی و مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. خمیرمایه فعالیت های تربیت بدنی در نظام جمهوری اسلامی ایران چنین تبیین شده است: كالبد انسان جایگاه روح انسانی است كه باید تقویت شود و از سلامتی كامل برخوردار گردد تا از این طریق كمال انسانی حاصل شود و فرد به كمال مطلوب برسد. هدف از آفرینش انسان این است كه او با آگاهی به معبود خویش نزدیك شود. براین اساس انسانی كه سالم است و سالم می اندیشد در مسیر این هدف مقدس موفق تر خواهد بود. نقطه شروع این مسیر دوران كودكی تا مرحله تكامل و تكوین جسم و روح انسانی است. برای دستیابی به این تكامل كه هدف غایی است تأمین و ایجاد امكانات و شرایط مناسب و تدوین سیاست و برنامه مدون ضروری به نظر می رسد.
براین اساس تمام جوانان و مردم باید از بهترین فرصت ها و امكانات تربیت بدنی و ورزش برخوردار باشند تا توان بالقوه خود را بهبود بخشند و با نشاط و شادابی قادر باشند نقش مؤثرتری در توسعه پایدار ایفا كنند. بدین منظور اصلاح ساختار و تشكیلات اداری و بهبود روش های اجرایی و بهره وری از امكانات در اولویت قرار دارد.
● نقش والدین در ورزش كودك
در ساختار ورزشی بدون همكاری والدین، توسعه ورزش ممكن نخواهد بود چرا كه انتظارات آنان به نحوی چشمگیر بر لذتی كه كودكان و نوجوانان از حضور در فعالیت های ورزشی می برند و شور و شعفی كه می آفرینند تأثیر می گذارد. برای این كه كودكان از فعالیت های ورزشی خود بهترین بهره را بگیرند باید نكاتی را رعایت كرد.
▪ كودكان را ترغیب كنید در فعالیت های ورزشی شركت كنند البته در این مورد نباید تحت فشار قرار گیرند.
▪ كودك را كه با وجود تلاش دچار اشتباه یا لغزشی شده اند مورد عتاب و تمسخر قرار ندهید.
▪ برای كودكان خود الگوهای رفتاری نیكویی باشید تا آنها شما را سرمشق خود قرار دهند.
▪ كودكان را تشویق كنید با رعایت قوانین و مقررات بازی كنند.
▪ در تماس های خود با بازیكنان، مربیان و مسئولان مبادی آداب باشید تا فرزندان نیز از این رفتار تأثیر بگیرند.
● نقش مربیان در ورزش كودكان
مربیان و معلمان عامل اساسی تربیت و نوسازی جامعه هستند، آنان در تربیت بدنی می توانند با آگاهی از اهداف آموزشی و فرهنگی در انطباق با سیستم تربیتی با این اهداف نقش اساسی داشته باشند و به لحاظ آن كه در جهت تكامل افراد از طریق فعالیت های جسمانی كار می كنند، گفتار و اعمالشان بر فرد تحت تعلیم تأثیر چشمگیر می گذارد. به همین خاطر است كه كار مربیان و معلمان ورزش در خلال هر رویداد به وسیله اذهان ارزشیابی می شود. بنابراین اگر مربیان و معلمان ورزش همواره هدف های تربیتی را به خاطر داشته باشند و برمبنای آن عمل كنند به جرأت می توان گفت از بهترین و موفق ترین معلمان زمان خود خواهند بود.
معلمان باید آگاهانه بپذیرند مسئولیت شان نسبت به شاگردان بسیار خطیر و سنگین است. بویژه كه در هر تجربه تمامی رفتار و كنش ها و واكنش های شاگردان خود را زیر نظر داشته باشند. مربی باید بكوشد فلسفه ای داشته باشد كه او را در پذیرش و تشخیص نقش خطیرش یاری كند. مربی باید بیشترین گذشت و بزرگواری را در رابطه با اعمال دیگران در شرایط سخت هیجانی از خود نشان دهد. او خود را خالصانه وقف تیمش كند و عمیقاً خود را در قبال تأثیر تجربیات خود در بازیكنان متعهد بداند.
سعید شادمانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید