پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ آذر ـ ۲۱ دسامبر ـ زادروز استالین


امروز زاد روز ژوزف استالین است كه ۲۱ دسامبر سال ۱۸۷۹در گرجستان روسیه به دنیا آمد و پنجم مارس ۱۹۵۳ در گذشت . در وفاداری استالین به سوسیالیسم كوچكترین تردید نیست ، ولی از دیدگاه بی طرفترین مفسران « تاریخ عقاید » هم نگاه كنیم روش های او مآلا مانع ثبوت كارایی سوسیالیسم شد.
استالین كه تجربه ایستادگی های سالهای نخست پیروزی انقلاب بلشویكی را دیده بود و نیرنگها ی كمونیستهای دروغین و فرصت طلبان را مشاهده كرده بود با توجه به طبیعت رفتار روسها ، اعمال خشونت در برابر مخالفان را بهترین راه گسترش سوسیالیسم می دانست حال آن كه تجربه تاریخ نشان داده است كه ترویج یك مكتب با خشونت، كم عمق و بی دوام خواهد بو د.
استالین ماهرانه موفق به بردن جنگ جهانی دوم شد كه بر او تحمیل شده بود ، ولی خواست كه بازور سوسیالیسم را جهانگیر كند كه اندیشه درستی نبود. با انتصاب مدیران یك كشور نمی شود مردم را تابع یك مكتب كرد ، آمادگی و شرایط لازم دارد . همان طور كه آب پیش از رسیدن به درجه« صد» در سیستم سانتیگراد به جوش نخواهد آمد انسان هم تا آمادگی لازم مخصوصا آمادگی ذهنی را نداشته باشد پذیرای صمیمانه یك ایده نخواهد شد و اگر هم بپذیرد ، ظاهری است و از آن دفاع نخواهد كرد .
استالین بدون این كه شوروی را نمونه برتری و امتیازهای سوسیالیسم كند و به صورت مدینه فاضله در آورد تا دیگران ، خود مشتاق این ایده شوند؛ برای جهانگیر كردن آن به زور و سیاست متوسل شد و با این عمل هزینه سنگین یك جنگ سرد را بر مردم شوروی تحمیل كرد و آنان را در یك نارضایی عمومی طولانی قرار داد. استالین نباید سوسیالیسم را دولتی می كرد كه با رفتن دولت آن هم برود.
جانشینان استالین قاطعیت و جرات و جسارت او را نداشتند كه به فروپاشی سوسیالیسم سبك شوروی منجر شد. بنابراین، اگر استالین سیاست لنین را دنبال كرده بودكه نمی خواست سوسیالیسم را صادر كند امروز جهان چهره دیگری داشت .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید