سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ آذر ـ ۲۱ دسامبر ـ نگاهی به نوشته ها و اندیشه های ابن رشد به مناسبت سالروز درگذشت او


۳۰ آذر ـ ۲۱ دسامبر ـ نگاهی به نوشته ها و اندیشه های ابن رشد به مناسبت سالروز درگذشت او
در این روز در دسامبر سال ۱۱۹۸ میلادی ابن رشد ( ابوالولید محمد ) اندیشمند و نویسنده بنام عرب اسپانیایی كه در جهان غرب به Averross معروف است دیده از جهان فروبست. وی در سال ۱۱۲۸ میلادی در قرطبه ( كوردبا ) اسپانیا در خانواده یك قاضی به دنیا آمده بود و در شته های فلسفه ، قانون و پزشكی تحصیل و در كتابخانه بزرگ الحكم حكمران اموی اسپانیا مطالعه كرده بود.
او سالها به دعوت ابو یعقوب حكمران مراكش در این سرزمین بسر برد. از او ۸۷ كتاب در ۲۰ هزار صفحه برجای مانده است كه معروفترین انها : تفسیری بر افكار ارسطو ، قانون ، كلیات فلسفه ، نگاهی به جمهوری افلاتون ، تحفه التحفه در تفسیر عقاید غزالی ، تطورات تاریخی . كتاب در حركت فلكی ، الموسیقی و كتاب كلیات فی طب هستند.
ابن رشد روش نوینی برای نو شتن تفسیر و تلخیص ابتكار كرده است كه هنوز كهنه نشده است . طبق نظریه فلسفی ابن رشد ، انسان كاملا بر سرنوشت خود حاكم نیست .در كتاب طب كه به پایه « قانون » ابن سینا نمی رسد روش پیشگیری از امراض را ارائه داده است كه در آن زمان تازگی داشت . افكار ابن رشد كه مترفی بود در تجدید حیات علوم ، ادبیات و هنر در اروپا ( رنسانس ) تاثیر چشمگیر داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید