جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۹ آذر ـ ۲۰ دسامبر ـ ایجاد کشور اردن به دست انگلیسی ها


كشور اردن در دسامبر سال ۱۹۲۰ – پس از جنگ جهانی اول و انقراض دولت عثمانی – توسط انگلستان تاسیس شد و انگلیسی ها سران عراق و اردن را از میان یك خانواده درحجاز( عربستان ) انتخاب كردند و قرار شد که یك ژنرال انگلیسی هم بر ارتش اردن فرماندهی كند. وسعت خاك اردن از ۳۵ هزار مایل مربع بیشتر نیست و جمعیت آن ۸/۳ میلیون نفر است كه نیمی از آن را فراریان فلسطینی تشكیل می دهند. اردن هنوز دارای قبایل بدوی است و ۹۵ درصد از مردم اردن مسلمان هستند. ملك عبدالله پدربزرگ ملك حسین كه پس از شكست اعراب فلسطین از یهودیان , قسمت غرب رود اردن از جمله بیت المقدس را ضمیمه اردن كرده بود در سال ۱۹۵۱ توسط یك ملی گرای فلسطینی ترور شد و دولت اردن در سال ۱۹۸۸ از دعاوی خود در غرب رود اردن به دلیل هزینه مالی سنگین آن دست كشید.
از وقایع مهم تاریخ معاصر اردن كودتای افسران ناصریست (ملی گرا) مخالف نفوذ غرب در سال ۱۹۵۶ و جنگ پادشاه وقت اردن (ملک حسین ) با فلسطینی ها معروف به سپتامبر سیاه در سال ۱۹۷۰ است كه منجربه كشتار سنگین فلسطینی ها شد.
اردن - کشور دست ساز انگلیسی ها - كه آثار تاریخی فراوان حتی از زمان اسكندر دارد در نیم قرن اخیر – اگر چه ارتش آن از داشتن فرمانده انگلیسی خلاص شده است – همیشه از سیاست غرب پیروی كرده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید