سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

می‌نالم، پس هستم


می‌نالم، پس هستم
زندگی سرشار از لحظه هایی است كه در آن در ایستگاه نوجوانی و جوانی مان به دنبال یافتن پاسخ سوالهایی هستیم كه احاطه مان كرده است .
در این دوره احساس نگرانی از آینده و ترس از سرنوشت ، درگیری با گذشته و احساس گناه به جوان هجوم می آورد و او می ماند كه چه كند .
كنترل نكردن عواطف و احساسات در دوره جوانی و نوجوانی یكی از مهمترین چالشهایی است كه منجر به بروز بسیاری از آسیبها می شود .
● برای كنترل عواطف و احساسات چه باید كرد ؟
▪ نگذارید كه رویدادهای جهان شما را تحت تاثیر قرار دهد ، بلكه بكوشید خود بر آنها تاثیر گذار شوید . باید بیاموزیم كه بر رویدادهای خارج از كنترل خود بی اعتنا باشیم .
▪ ما ناگزیر نیستیم كه خود را تحت سلطه هر نیروی خارج از وجود خویش قرار دهیم . عشق و خرد الهی كه در قلب و ذهن ما آشیانه دارد همه آنچه را برای شادی و خوشبخت زیستن بدان نیاز داریم برای ما فراهم خواهد آورد .
۳. هیچ وقت به خاطر رفتار ناگوار و اقدام نسنجیده دیگران خود را به خشم ، اندوه ، آزردگی و نومیدی گرفتار نكنید .
▪ احساس پشیمانی دائم از اعمال ناروایی گذشته و همچنین احساس نگرانی از رویدادهای احتمالی آینده از مخرب ترین احساسات منفی انسان به شمار می آید . اگر بخواهید این گونه در گذشته و آینده زندگی كنید قطعاً دچار مشكلات روحی و روانی مانند افسردگی ، اضطراب ، یاس و ناامیدی می شوید و از بودن در زمان حال هیچ احساس خوشی نخواهید داشت . در نتیجه شما دیگر انگیزه ای برای ادامه زندگی مناسب و مطابق با میل خود ندارید و دیگران هم از بودن در كنارتان احساس خوشی نخواهند داشت .
▪ هر كس به دیگری زیان برساند و یا ضربه ای به كسی وارد كند ، مطمئن باشد بیشترین زیان را خود ، از آن خواهد دید .
▪ از مهمترین كارهایی كه به عنوان یك فرد بالغ می توان انجام داد بازگشت گاه به گاه به دوران شادمانه كودكی است . پس شما هم هر چند وقت به این اقدام شادی بخش دست بزنید .
▪ گاهی به نظر می رسد كه شما با خود تنهایید ، ولی تنهایی را حس نمی كنید . آگاه باشید هنگامی كه به خود علاقه ای نشان نمی دهید در آن زمان است كه خود را بی كس و تنها احساس خواهید كرد .
▪ گذشته ها را گذرانده ایم و وعده آینده را به هیچ یك از ما نداده اند ، پس ما تنها زمان حال را در اختیار داریم و باید آن را دریابیم .
▪ هر صحنه ای از زندگی ، مجالی برای رشد و بالندگی و یا آغازی برای در جا زدن و ركود و كسالت است . پس اختیار با شماست . سعی كنید مسیر رشد و بالندگی خود را انتخاب كنید .
▪ و بالاخره این كه اگر كارها بر وفق شما نیست ، از خود بپرسید چه كرده ام كه با چنین ناگواری هایی این روبه رو شده ام ، چگونه می توانم خود را از این تنگنا رها كنم ، چه عبرتی می توانم از این رویداد بگیرم ؟ با طرح این سوال ها همیشه ذهن خود را كنجكاو و خلاق نگه دارید و برای به دست آوردن جواب منطقی تلاش كنید .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید