جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ برفک دهان


برفک، یک عفونت دهانی است که در اثر قارچ کاندیدیا آلبیکانس پدید می‌آید. در نوزادان بلافاصله بعد از تولد تا هنگام چهار دست و پا رفتن شایع است. برفک اغلب به دنبال درمان آنتی‌بیوتیکی به‌وجود می‌آید و به همراه فقر تغذیه‌ای و بیماری مزمن نیز ایجاد می‌شود.
▪ علائم و نشانه‌ها:
برفک پلاک‌های دهانی سفید و پوسته پوسته‌ای ایجاد می‌کند که شبیه دلمه شیر است و بر روی زبان، سقف دهان، لثه‌ها و داخل گونه‌ها و لب‌ها ایجاد می‌شود. که این پلاک‌ها به‌راحتی کنده نمی‌شوند. کلاً برفک علامت دیگری ایجاد نمی‌کند. تشخیص از طریق پیدا کردن قارچ کاندیدیا آلبیکانس تأیید می‌شود.
▪ مراقبت خانگی:
برای درمان برفک، پزشک محلول نیستاتین تجویز خواهد کرد. برای پیشگیری از عفونت، اشیائی را که داخل دهان کودک گذاشته می‌شوند، استریلیزه کنید. ممکن است مادر شیرده مجبور شود پماد نیستاتین بر روی سینه‌هایش بمالد تا از بروز عفونت مجدد کودک جلوگیری کند.
▪ موارد احتیاط:
۱. پلاک‌های سفیدی که به زبان محدود می‌شوند، احتمالاً به‌ علت برفک نیستند و معمولاً در نتیجهٔ شیر خوردن از پستان ایجاد می‌شوند.
۲. اگر همراه برفک سرفه یا تب دیده شد، با پزشک مشورت کنید.
۳. اگر کودک به‌طور مرتب مبتلا به برفک می‌شود، ممکن است به این علت باشد که اشیائی که در داخل دهان کودک گذاشته می‌شوند، به اندازه کافی استریلیزه نشده‌اند. در چنین حالتی با پزشک مشورت کنید.
۴. برفک را تنها با موادی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، درمان کنید. استفاده بیش از حد از داروهای غیر تجویزی (داروهائی که توسط پزشک تجویز نشده‌‌اند و معمولاً بدون نسخه تهیه می‌شوند) می‌توانند موجب آزار غشاهای دهان شوند.
▪ درمان پزشکی:
پزشک سعی خواهد کرد عواملی را که باعث مستعد شدن بیشتر به برفک می‌شود، پیدا کند. مادر شیرده ممکن است برای یافتن بیماری‌های نوک پستان یا مهبل که می‌‌توانند موجب عفونت نوزاد شوند، مورد معاینه قرار گیرد. (این قارچ همچنین مسئول عفونت‌های مهبلی است که می‌توانند در هنگام تولد به کودک منتقل شوند).
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید