پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

پیوره و پیله دندان


پیوره و پیله دندان
پیوره یکی از بیماری‌های عفونی دندان است که در اثر آن پای دندان‌ها را چرک فرا گرفته و بیمار در لثه‌های خود احساس درد می‌کند. از پای دندان‌ها خونابه می‌آید و دهان بد بو و عفن می‌شود. مبتلایان به پیوره باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند، زیرا این بیماری به سرعت دندان‌ها را فرا گرفته و ممکن است منجر به کشیدن تمام دندان‌ها شود. از علائم اولیه پیوره خونریزی لثه‌ها خصوصا هنگام مسواک زدن است. سپس تشکیل کیست‌ها و محفظه‌های چرکی است که با فشار بر روی لثه‌ها چرک مایل به رنگ زرد مخلوط با خون از آن بیرون می‌آید. در صورت عدم پیشگیری و در نتیجه عفونت حاد و راه یافتن میکروب به بدن، احتمال بروز نفریت – رماتیسم حاد مفصلی – بیماری‌های قلبی و اندو کاردیت نیز می‌رود.
● توصیه‌های درمانی:
▪ رژیم آب پرتقال بهترین را معالجه و مبارزه با عفونت دهان ودندان و جلوگیری از پیوره شدن آن می‌باشد.دندان‌ها احتیاج زیادی به آهن و آهک دارند و بدون آنها نمی‌توانند سالم بمانند. عصرانه یک فنجان آب زرد پنیر را با یک لیوان آب پرتقال بنوشید.
▪ پوست تخم‌مرغ دارای مواد آهکی بوده برای سلامت دندان مفید است. این پوست را بکوبید و پودر کنید و بر لثه‌ها بمالید .
▪ نمک برای دندان‌ها و محکمی لثه‌ها از هر داروئی بهتر است. بعداز هر غذا دندان‌ها و لثه‌ها را با نمک وانگشت مسواک کنید.
▪ پوست سنجد را بجوشانید و صاف کنید و این جوشانده را مضمضه و در پای دندان‌ها نگه دارید. ریشه دندان‌ها محکم خواهد شد.
▪ جوشانده پوست خشخاش برای درمان ورم لثه‌ها مفید و موثر است. اگر روزی دو بار با جوشانده گل خشک بنفشه دهان را شستشو دهید، لثه‌ها محکم وتحریکات آن متوقف شده دیگر دچار خون‌ریزی لثه نخواهید شد.
▪ اگر برگ‌های خشک توت‌فرنگی را بکوبید و پودر کنید، بهترین گرد را برای شستشوی دهان بدست آورده اید.
▪ به‌طور کلی برای حفظ دندان‌ها و لثه‌های خود می‌توانید از میوه‌ها و سبزی‌هائی که سرشار از ویتامین ث می‌باشند استفاده کنید .
● برخی از این میوه و سبزی‌ها به شرح زیر است:
آب پرتقال – آب هویج – آب گریپ فروت – گل کلم – توت فرنگی- برگ شلغم – کلم برگ – کلم دلمه‌ای – لیمو – فلفل سبز – طالبی- اسفناج –آب گوجه‌فرنگی – آناناس تازه – نارنگی – برگ چغندر – آب ترب سیاه و برگ آن – شاهی – عسل و آبلیموی تازه.
منبع : سایت ایران دکتر


همچنین مشاهده کنید