جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آفت دهان را جدی بگیریم


آفت دهان را جدی بگیریم
آفت دهان یكی از شایع ترین بیماری های سنین نوجوانی و بلوغ است كه باید آن را جدی گرفت زیرا هرچند می تواند مساله ای ساده باشد، اما ممكن است نشان از یك بیماری مانند بیماری های روماتیسمی، گوارشی و خونی داشته باشد. حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد افراد جامعه در طول زندگی خود حداقل یك نوبت آفت دهان را كه غالباً دردناك است تجربه می كنند.
آفت دهان فقط یك علامت ساده نیست و می تواند علامتی از یك بیماری مهم و جدی باشد.نباید وجود زخم دهان را همیشه به حساب آفت گذاشت، بلكه بسیاری از ضایعات دهانی دیگر نیز به صورت زخم های دهانی بروز می كنند كه می توانند دردناك یا بدون درد باشند.چنانچه همراه آفت دهان، علایم قرمزی و تورم چشم و اشكالات بینایی، درد مفاصل، قرمزی و درد و تورم پوست به خصوص در ساق پا و یا سایر علایم پوستی مثل زخم های ناحیه تناسلی، علایم گوارشی مثل اسهال، درد شكم، تب های طولانی و مكرر و پیدایش عفونت های متعدد مثل گلو دردهای مكرر مشاهده شود، مشكل بیمار باید پیگیری و درمان شود.
اگر زخم دهان ظرف چند هفته بهبود نیافت باید سایر علل را با نظر پزشك بررسی و درمان نمود.
درمان آفت شامل تركیبات ضددرد و تسریع كننده بهبود و داروهای خوراكی تنظیم و تعدیل كننده سیستم ایمنی است كه بسته به وضعیت بیمار، توسط پزشك تجویز می شود.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید