پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آسم (تنگی نفس)


این حالت به‌علت اسپاسم و تنگ شدن نایژه‌ها و ورم و احتقان غشاء مخاطی و مجاری تنفس و افزایش ناگهانی و خشونت بار آن همراه با اختلالاتی در مجاری هوا و غیره پیش می‌آید. درمان آسم به‌طور کلی سه مرحله دارد: اول درمان بحران تنگ نفس شبانه. دوم درمان و کشف علت تولید کننده آسم. سوم درمان زمینه‌های بیماری یعنی تغییر مزاج و حالت عمومی.
توصیه‌های درمانی:
سوپ سیر داروی بسیار در معالجه آسم می‌باشد. آب هویج جهت رفع گرفتگی صدا و آسم و اختلالات ریوی نافع است. کرفس برای رفع آسم مرطوب بسیار موثر است. کسانی که مبتلاء به آسم مرطوب می‌باشند، با یک هفته رژیم آب کرفس نتیجه خوبی به‌دست خواهند آورد. شربت شلغم را به هنگام حمله آسم میل کنید . برای تهیه این شربت داخل شلغم را با قاشق خالی کنید و مقداری شکر در آن بریزید و بگذارید شکر خود بخود آب شود . بعد آن را مصرف کنید. جوشانده برگ توت‌فرنگی همراه با شیرین بیان حمله آسم را تخفیف و تسکین می‌دهد. یک قاشق چایخوری رازیانه را در یک فنجان آب گرم ۱۰ دقیقه دم کنید سپس آن را صاف کرده با کمی عسل میل کنید. جعفری را خرد کرده در شیر گرم بریزید و صبح ناشتا میل کنید.
جوشانده آبغوزه برای درمان آسم بسیار نافع است. جوشانده تخم کاهو به مقدار یک قاشق چایخوری در یک فنجان آب برای آسم نافع است. گل گاو زبان خون را خنک و در درمان بیماری‌های ریه اثرات شفابخش دارد. خوردن کلم در امراض سینه و ریه مفید است. آب پیاز خام مخلوط با آب لیمو برای تنگی نفس مفید و موثر است.
پرهیز: از سورخ کردنی – بودادنی‌ها – سیگار – هوای آلوده و افراط در خوردن گوشت پرهیز کنید.
غذا: ماست شیرین – شیر شتر – آش با آرد گندم و عدس و اسفناج ، بدون ادویه وزرد چوبه میل کنید.
اگر عصاره برگ ریحان را گرفته با مقداری عسل طبیعی مخلوط کرده میل کنید برای بیشتر تنگی نفس‌ها موثر است. مقدار مصرف نصف استکان در هر نوبت است.
از دیگر اقلام داروئی برای معالجه آسم: اسانس اکالیپتوس – تره با ماء الشعیر لیمو شیرین – پرتقال – والک – مربای به – دم کرده یا جوشانده گزنه – تخم کاسنی –کرفس – نعناع – ترب سیاه و آب آن – گل ختمی ـ و مهمتر از همه شیر خشت می‌توان نام برد.
منبع : سایت ایران دکتر


همچنین مشاهده کنید