پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آلزایمر چیست؟


آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که فرد مبتلاء را به فراموشی دچار می‌سازد. در این بیماری، سلول‌های مغز به تدریج تخریب شده و فرد دچار فراموشی می‌شود، به‌طوری که دیگر قادر نیست خاطرات گذشته را به یاد بیاورد و یا رویدادهای جدید را در مغز خود شکل دهد. در صورت پیشرفت بیماری، حافظه دراز مدت هم تحت تأثیر قرار گرفته و در نهایت منجر به فوت می‌شود.
عوامل مؤثر در ایجاد آلزایمر:
- مهمترین عامل، سن است. مطالعات نشان داده ، میزان ابتلاء به این بیماری برای کلیه سنین ۱ درصد، ولی برای افراد ۶۵ سال و بیشتر ۵ درصد است. این میزان پس از ۶۵ سالگی به ازاء هر ۵ سال افزایش عمر، دو برابر می‌شود.
- عامل دیگر ارث است. ۴۰ درصد از مبتلایان به آلزایمر از دخالت عوامل ارثی، به این بیماری مبتلاء گشته‌اند.
- عواملی از قبیل ضربه‌ها یا آسیب‌هائی که به جمجمه وارد می‌شود ، دیابت، عدم تحرک، داشتن وزن اضافی، افزایش فشار خون و کلسترول در بروز و پیشرفت این بیماری نقش دارند.
- رژیم غذائی سرشار از کالری و چربی نیز، احتمال ابتلاء به بیماری آلزایمر را در افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد هستند افزایش می‌دهد.
سیر و سرانجام بیماری:
پیشرفت بیماری را به ۳ مرحله می‌توان تقسیم کرد:
مرحله اول: مرحله‌ای است که در آن اختلال حافظه رفته رفته نمایان می‌شود. بیمار در این مرحله از عهده کارهای روزمره شخصی برمی‌آید. ولی اداره امور اجتماعی نظیر خرید و کارهای بانکی برای او دشوار است.
مرحله دوم: در این مرحله اختلال حافظه پیشرفت می‌کند و علائم روانی - رفتاری نظیر ترس، اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و بی‌قراری دیده می‌شود. بیمار قدرت تشخیص زمان و مکان را از دست می‌دهد و گویش او دچار اختلال می‌گردد. در این مقطع از بیماری، فرد قادر به مراقبت‌های شخصی می‌باشد.
مرحله سوم: در این مقطع اختلال حافظه تا به آنجا پیشرفت می‌کند که بیمار حتی نامش را فراموش می‌کند، قدرت تکلم او تقریباً از بین رفته و عضلاتش سفت می‌شود، بلع غذا برای او مشکل شده و دیگر قادر نیست از بستر خارج شود. به تدریج دچار زخم‌های بستر می‌شود و کنترل اعمال دفعی را نیز دست می‌دهد.
راه‌های پیشگیری از ابتلاء به آلزایمر:
- عواملی چون تغذیه سالم، ورزش و کنترل وزن از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند.
- استفاده از داروهای کاهش دهنده کلسترول و فشار خون در عدم ابتلاء به این بیماری، مؤثر واقع می‌شود.
- حفظ سلامتی در دوران جوانی، یکی دیگر از عوامل مؤثر در پیشگیری از بیماری آلزایمر است، چون این بیماری در دوران جوانی به سراغ فرد می‌آید و بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ سال علائم اولیه آن بروز می‌کند.
- افرادی که در برنامه غذائی خود از ویتامین‌های C,E استفاده می‌کنند، کمتر به این بیماری مبتلاء می‌شوند.
- یافته‌های آماری نشان داده است میزان ابتلاء به آلزایمر در افرادی که کار فکری منظم انجام می‌دهند، کمتر است. شایان ذکر است، بیش از ۱۲ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلاء به بیماری آلزایمر هستند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۲۲ میلیون نفر افزایش یابد.
منبع : سایت ایران دکتر


همچنین مشاهده کنید