پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ آذر ـ ۱۶ دسامبر ـ درباره محاکمه احتمالی و بازجویی صدام حسین


۲۵ آذر ـ ۱۶ دسامبر ـ درباره محاکمه احتمالی و بازجویی صدام حسین
جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا ۱۵ دسامبر ۲۰۰۳ قول داد كه صدام حسین در یك محكمه عمومی به طور منصفانه محاكمه خواهد شد. بوش اضافه كرد : ... ولی صدام قاتل و شكنجه گر بود و نمی توان اطمینان كرد كه به بازجو ها حقیقت را بگوید.
كوفی عنان دبیر كل سازمان ملل با توجه به این مطلب گفته است كه این سازمان نمی تواند از محاكمه صدام كه ممكن است به اعدام او ختم شود حمایت كند.وی اشاره كرده است كه اگر قرار است محاكمه ای صورت بگیرد باید مطابق استاندارد بین المللی باشد.
به نقل از منابع آمریكایی گفته شده است كه در بازجویی از صدام از همه روش های تحقیق و اشكال مختلف بازجویی استفاده خواهد شد. برخی ها این بیان را چنین تفسیر كرده اند كه ممكن است صدام برای دادن پاسخ درست به پرسشها تحت فشار قرار گیرد.
به گزارش شبكه های های تلویزیونی آمریكا در بخش اخبار مشروح ساعت شش و نیم بعداز ظهر ۱۵ دسامبر ، صدام در نخستین دور بازجویی با طعنه و گاهی به صورت مبارزطلبی پاسخ داده است و گفته است كه از روند مقاومت بی خبر است و از ژنرال عزت ابراهیم نیز كه گفته شده هماهنگ كننده حملات عراقی هاست بی اطلاع است . وی در پاسخ به سئوال مربوط به برنامه سلاحهای كشتارجمعی عراق گفته كه چنین برنامه ای در كار نبوده و همچنین هرگونه ارتباط خود را با القاعده تكذیب كرده است.
۱۵ دسامبر همچنین فاش شد كه اطلاعات به دست آمده از یكی از بادی گاردهای پایین دست صدام به دستگیری او كمك كرد ، ولی به این فرد جایزه داده نخواهد شد.
دستگیری صدام از شدت مقاومت عراقی ها نكاسته و گفته شده است كه برخی از جوانان عراقی كه نام ناسیونالیست برخود نهاده اند به حملات انتحاری كمك می كنند.
منبع : انتخابی از منابع گوناگون


همچنین مشاهده کنید