پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۴ آذر ـ ۱۵ دسامبر ـ پوشش بی سابقه ای که رسانه ها به مردن یک نهنگ دادند که باید از این قدرت خود برای رفع دشواری های روز افزون بشر استفاده کنند


۲۴ آذر ـ ۱۵ دسامبر ـ پوشش بی سابقه ای که رسانه ها به مردن یک نهنگ دادند که باید از این قدرت خود برای رفع دشواری های روز افزون بشر استفاده کنند
اگر پوشش گسترده ای را كه رسانه های كشورهای صنعتی ۱۲ و ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ ( تا لحظه انتشارخبر دستگیری صدام حسین) به مردن نهنگ سیاه ( نهنگ قاتل ) شش تنی هشت متری به نام « كیكو » در آبهای نروژ داده بودند به مرگ و میر از بیماری ها و موارد متعدد و روزانه نقض حقوق بشر و فقر و استثمار می دادند ، نه از میلیونها قربانی ایدز در آفریقا اثری بود و نه از دشواری های انسانی در هر گوشه از جهان.
هنر « كیكو » در این بود كه در زمانی كه در یك اكواریوم عمومی در مكزیك بود آن را در یك فیلم سینمایی تحت عنوان « فری ویل » شركت داده بودند و شهرت به دست آورده بود.
كار این شهرت ـ كه خالق آن نیز رسانه ها بودند ـ به جایی رسید كه بنیاد« كیكو » برای حمایت از آن و بازگرداندنش به عالم توحش تاسیس شد و دهها میلیون دلار جمع آوری كرد . با این پول ، « كیكو » با هواپیمای ویژه برای آشنا شدن با زندگی در اقیانوس به نقطه ای درایالت« ارگون» آمریكا انتقال داده شد و زیر مراقبت چند متخصص دوسال در آنجا بود و سپس با هزینه سنگین به آبهای ایسلند ـ همان جایی تا دو سالگی بود و به دام انداخته شده بود ـ منتقل شد ، ولی نتوانست با نهنگهای وحشی انس بگیرد و غذایش را مستقلا به دست آورد .
بنیاد « كیكو » كه چنین دید یك كشتی كوچك و چند خدمه در همه ساعات مامور مراقبت از آن كرد. این خدمتكاران نهنگ هر روز هشتاد كیلو گرم ماهی به كیكو می خوراندند. البته رفتار روزانه كیكو به پژوهشگرانی كه زندگی وحش را مطالعه می كنند كمك بسیار كرد.
« كیكو » با این كه سه سال را در آبهای ایسلند گذراند نتوانست انس به انسان را از دست بدهد . زبان نهنگهای همجنس خود را درك می كرد ولی این صدا ها آن حیوان را گیج می كرد. جز یك بار ، می ترسید كه در زیر یخ شنا كند. با انسان زیستن را بر ورود به دسته نهنگها تر جیح می داد.
خدمه كیكو در سال ۲۰۰۲ این آبزی را از ایسلند تا آبهای نروژ (۱۶۰۰ كیلومتر ) همراه بودند . در اینجا هم كیكو از آدمها دور نشد و همه توجه و علاقه آن به بازی با انسان بود.
كیكو پس از ورود به آبهای نروژ، از آبهای خلیج كوچكی در كنار یك دهكده ماهیگیری بود دور نشد و دولت نروژ به قایقرانان و مردمی كه با قایق به تفریح می روند اخطار كرده بود كاری نكنند كیكو ناراحت شود كه جریمه خواهند شد و ....
با این همه مراقبت ، سرانجام جمعه ۱۲ دسامبر ۲۰۰۳ كیكو براثر ابتلاء به ذات الریه در ۲۷ سالگی مرد و گروه مراقب لاشه آن را در چادری قرار داد تا بنیاد تصمیم بگیرد كه این حیوان را در خشكی دفن كند و یا در آب !.
جزئیات این ماجرا و جلسات بنیاد كه هنوز از هدایا و اعانات مردم به كیكو، ۲۰ میلیون دلار در اختیار داشت ساعت به ساعت از شبكه های تلویزیونی پخش می شد كه اگر ده هزار انسان هم می مردند چنین نمی شد كه خبر دستگیری صدام حسین جای آن را گرفت.
« كیكو » یك واژه ژاپنی به معنای « خوشبخت » است كه در فیلم سینمایی به این نهنگ داده بودند. داستان فیلم ، فرار كیكو با كمك پسری با جهش از دیوار یك اكواریوم و دستیابی به آزادی بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید