جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پرورش جوانانه


پرورش جوانانه
برخی كارها بدون نیروی جوانی به ثمر نمی رسد از آن جمله می توان سربازی را نام برد. امر تبلیغ دین نیز با اعزام روحانیون موثرتر خواهدبود. بسیج نیز با جوانان پایه ریزی شد و جنگ با دشمن بعثی با نیروی جوانان اداره شد. یقیناً امور پرورشی بدون نیروی جوانی نمی تواند به ثمر برسد. یادگار شهیدان رجایی و باهنر جز با طراوت جوانی راه به جایی نخواهد برد.
امور پرورشی در چرخه زندگی خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرچه از این طراوت جوانی فاصله گرفت با كاهش انگیزه مواجه شد بدیهی است جای این انگیزه جوانی را مسلماً با قویترین انگیزه های مادی هم نمی توان پر كرد. حتماً به خاطر دارید در برهه ای سطح مربیان پرورشی را به معاونت پرورشی در مدارس نیز ارتقا دادند ولی نتوانست آن انگیزه رو به جلو در امور پرورشی را تقویت كند.
اگر بپذیریم به عامل جوانی به عنوان یك اصل در این نهاد باید توجه شود آنگاه می توان به برنامه ها در آن پرداخت. در این صورت می توان به امور تربیتی به عنوان یكی از ورودی های اصلی آموزش و پرورش نگریست و با گزینشی دقیق به جذب نیروی انسانی در آن پرداخت و با تربیت مربیانی كارآزموده و با توانمندی هایی در زمینه تسلط به قرآن و آموزش های دینی در زمینه احكام به تقویت آن دست زد. البته چرخه زندگی آنرا بر مبنای پنج سال باید قرار داد تا نو به نو نیروی جوان بدان وارد شود و مربیان در پایان به گردش شغلی در سایر بخشهای آموزش و پرورش بپردازند و بدین ترتیب مرزهای میان دو ركن پرورش و آموزش را در آموزش و پرورش خواهیم شكست و علاوه بر قرار دادن مبنای تربیتی در همه كتب درسی از وجود سنگربانان پرورشی در امر آموزش به دانش آموزان نیز بهره كافی خواهیم برد. اكنون كه امور پرورشی حیات دوباره یافته اگر چنین حیات بانشاط و انگیزاننده ای بیاید نه تنها حضورش چشمگیرتر می شود بلكه جریانی مداوم و پیوسته خواهد یافت تا دیگر شاهد خستگی مفرط بر بدنه آن نباشیم.
جوان نگه داشتن امور تربیتی علاوه بر آنكه دو اثر نشاط مداوم و تلفیق آموزش با پرورش را به همراه دارد می تواند تأثیرات مثبت دیگری را نیز داشته باشد كه از آنها می توان به كم كردن فاصله سنی مربی و متربی اشاره كرد. وقتی مربی و متربی از یك نسل باشند هم می توانند نیازهای یكدیگر را بشناسند و از سویی دیگر نقش الگوپذیری در آنها بعید و دور از دسترس نخواهد بود. البته از نیروهای باتجربه می توان در كادرهای ستادی بهره برد ولی هرگز نباید فراموش كرد توفیقات امور تربیتی در گذشته مرهون نیروی جوانی آن بوده است. البته در این دوره باید با گزینش و جذب نیروهای مستعد و با تربیت كامل آنها جایگزینی نیروهای جوان صورت پذیرد و هرگز با شتاب زدگی و جذب نیروهای حق التدریس و نیروهای بدو استخدام بدون كارآزمودگیهای لازم امور تربیتی را دچار سردرگمی نكنیم به امید آنكه همگان به اهمیت نقش امور پرورشی در نظام تعلیم و تربیت واقف شده باشیم و برای نجات آموزش و پرورش از معضلات تربیتی كنونی و آینده چاره ای منطقی در احیا امور پرورشی بیندیشیم كه سهل انگاری امروز تاوان سنگین فرداست.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید