پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۶ مرحله مشترک در ازدواج


۶ مرحله مشترک در ازدواج
از مهمترین موضوعات تعیین كننده مراحل زندگی مشترك ، حالات روحی ، عاطفی و شیوه های تعاملی افراد است .
برای مثال در نخستین مرحله طرفین یكدیگر را كامل و شبیه خود می بینند . این موضوع برای ایجاد تعهد و اطمینان در رابطه لازم است اما زمانی كه پای كار و شغل و علایق شخصی به میان می آید . با این كه طبیعی است برخی آن را به حساب كاهش علاقه طرف مقابل به خود می گذارند . كاری كه در این قسمت باید انجام شود كار پر زحمت پذیرش تفاوتها برای تقویت رابطه است .
در مرحله دوم زوجین تغییرات شخصی مانند ناامیدی ، نگرانی و تردید را تجربه می كنند . در این قسمت كاری كه باید انجام شود تفاوت قائل شدن میان خود به عنوان واحدی از جهان با بقیه جهان است . باید بدانید كه زندگی شما خاص خودتان است پس خود را برای رویارویی با آینده قوی بسازید .
در ۳ مرحله بعد علایق زوجین به طور جداگانه و مستقل رشد می كند و تلاشهای گذشته برای با هم بودن بیشتر كمرنگ می شود . عموما هر یك از طرفین مایل به كنترل دیگری است و بحث نیز در می گیرد . نكته اینجاست كه نه تنها طرفین حرف دیگری را قبول نمی كنند بلكه احساس می كنند زبان مشترك را نیز از دست داده اند . این موضوع می تواند آنها را نگران كند ، اما بیشتر از این می ترسند كه قدرت دفاعی خود را از دست داده و تحت كنترل دیگری در آیند .
آنچه نیاز است فقط توانایی شناخت تفاوتها نیست بلكه یافتن راههای جدید برای مذاكره و گفتگوست .
در مرحله چهارم ، یكی یا هر دو طرف می خواهند كه از رابطه خارج شوند . در شرایطی كه كمی فاصله بین زوجین كه باعث شود بدانند «چه می خواهند و كه هستند» نه تنها مانعی ندارد بلكه خوب است . ممكن است در این مرحله با خود بگویند من می خواهم زمانی با خودم تنها باشم . چنانچه طرفین برای تامین نیازها ، قدرت و خود شان بتوانند با یكدیگر كنار بیایند زمانی است كه وارد مرحله پنجم می شوند و كم كم صمیمیت افزایش می یابد . در این مرحله زوجین با یكدیگر حرفی برای گفتن دارند و شناختشان بیشتر می شود . در مرحله ششم در می یابند كه می توانند با یكدیگر باشند بدون این كه كنار یا روبه روی یكدیگر قرار گیرند .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید