جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

محل نگهداری و برفک زدایی فریزر و ..


محل نگهداری و برفک زدایی فریزر و ..
استفاده از فریزر به دلیل خاصیت نگهداری از موادغذایی در درازمدت، سالهاست مورد استقبال گسترده خانواده ها قرار گرفته است. اما به منظور مراقبت هر چه بهتر از این وسیله خانگی، توجه به پاره ای از نكات ضروری است كه در اینجا به آنها اشاره می كنیم.
● محل نگهداری:
▪ فریزر، از هر نوعی كه باشد باید در محلی خشك و خنك و با تهویه مناسب نگهداری شود.
▪ این وسیله را نباید در كنار اجاق گاز، آبگرمكن و یا زیر تابش نور خورشید قرار داد، زیرا در حفظ برودت آن كه حدود ۱۸ درجه سانتی گراد زیر صفر است، تأثیر منفی می گذارد.
▪ فریزر را به دیوار نچسبانید تا فضای كافی برای تبادل جریان هوا و تمیز كردن آن وجود داشته باشد.
▪ فریزر را در سطح صاف و هموار قرار دهید. چنانچه از صفحات فلزی ریل دار مخصوص جابجایی فریزر و یخچال هم استفاده كنید، به مراتب بهتر است. این وسیله را می توانید از فروشگاههای لوازم خانگی تهیه و زیر فریزر قرار دهید تا به هنگام جا به جا كردن آن دچار مشكل نشوید و در ضمن زمین زیر این وسیله را هم بتوانید جارو كنید.
● برفك زدایی فریزر:
▪ فریزرهایی كه در آنها سیستم ذوب برفك وجود ندارد، باید حداقل یك بار در سال و یا زمانی كه قطر برفك به یك چهارم اینچ رسیده و برفك سطح وسیعی از فریزر را اشغال كرده، تمیز شوند. در غیر این صورت، تجمع برفك فضای مفید داخل فریزر را پر می كند و هزینه مصرف برق بالا می رود.
▪ ذوب برفك باید از روی جدول زمان بندی و هنگامی انجام شود كه ذخیره موادغذایی در داخل فریزر به حداقل رسیده باشد، به طوری كه ظرف مدت یك تا دو ساعت بتوان فریزر را تمیز كرد.
▪ در فریزرهایی كه ذوب برفك به صورت دستی انجام می شود، ابتدا باید پریز فریزر را از برق خارج كرد، سپس بسته های یخ زده موجود در آن را در یك كارتن مقوایی یا جعبه عایق بندی شده مخصوص نگهداری یخ (یخدانهای متحرك) قرار داد.
در صورتی كه بسته های منجمد را در كارتن مقوایی قرار داده اید، از كاغذ روزنامه برای عایق بندی در لا به لای بسته ها استفاده كنید.
▪ توجه داشته باشید كه برای تمیز كردن فریزر، از دستور كارخانه سازنده پیروی كنید. ضمن آنكه اگر برای برفك زدایی از قابلمه حاوی آب داغ و بستن در فریزر استفاده می كنید، به محض شل شدن برفك آن را جدا كرده و آب سرد شده قابلمه را تعویض كنید. البته استفاده از این روش مورد تأیید تعداد كمی از كارخانه هاست، زیرا استفاده از قابلمه آب داغ، فشار گاز سرماساز فریزر را بالا برده و با تجمع آن در قسمت تبخیر، روشن شدن مجدد فریزر را مشكل می كند. از همین رو، بیشتر كارخانه ها توصیه می كنند برای برفك زدایی از پنكه استفاده شود یا فرصت كافی داده شود تا برفكهای موجود به طورطبیعی ذوب گردد.
▪ در قسمت پایین فریزر چند حوله پهن كنید تا آب و یخ ذوب شده را جذب كند. زمانی كه تمام برفكها جمع شد، با كمك یك اسفنج سطح داخل فریزر را با محلول یك قاشق جوش شیرین و یك لیتر آب شست و شو دهید و مجدداً با اسفنج و آب تمیز سطح آن را بشویید و با پارچه نخی خشك كنید.
▪ برای چیدن مجدد بسته های موادغذایی در فریزر پس از روشن كردن دستگاه مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر كنید تا فریزر كاملاً سرد شود. در صورتی كه به بسته ها برفك چسبیده باشد، آن را با كمك دستمال جدا كنید و موقع مصرف ابتدا از این بسته بندیها استفاده نماید.
● فریزرهای بدون برفك
این نوع فریزرها هم اگر چه به برفك زدایی نیاز ندارند، با این حال آنها را هم باید سالی یك یا دو بار، در صورت مشاهده هر نوع آلودگی یا باقی ماندن ذره های موادغذایی، تمیز كرد.
برای این كار، باید فریزر را ابتدا از برق بكشید و قفسه بندیها را از بسته بندیها خالی كنید و سپس داخل آن را با آب و جوش شیرین، تمیز و خشك كنید.
منبع : میکرو فارس


همچنین مشاهده کنید