چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ آذر ـ ۱۰ دسامبر ـ سالگرد درگذشت غلامحسین صالحیار روزنامه نگار بزرگ ایران - اشاره ای کوتاه به کارهای او


۱۹ آذر ـ ۱۰ دسامبر ـ سالگرد درگذشت غلامحسین صالحیار روزنامه نگار بزرگ ایران - اشاره ای کوتاه به کارهای او
نوزدهم آذر سال ۱۳۸۲ ( دسامبر ۲۰۰۳ ) غلامحسین صالحیار روزنامه نگار نامدار وطن در ۷۱ سالگی گذشت. وی در دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ روزنامه نگار شماره یك ایران بشمار می رفت. صالحیار دو بار سردبیر روزنامه اطلاعات بود و تیراژ این روزنامه را به مرز یك میلیون رسانده بود . وی همچنین موسس خبرگزاری رادیو تلویزیون( واحد مركزی خبر ) ، نخستین سردبیر آیندگان ، موسس نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران ( پرس ای جنت ) ، از موسسان سندیكای خبرنگاران و نویسندگان و مولف چند كتاب از جمله «چهره مطبوعات معاصر» بود.
ابتكار افزودن خبرهای همان ساعت معروف به « سپات نیوز» ایران و شهری بر اخبار راس هر ساعت در رادیو ـ از زمستان سال ۱۳۵۰ ( اخبار معروف به سه دقیقه ای كه قبلا به گزارشهای سایر كشورها اختصاص داشت! ) ازوست، برای مثال: ۲۰ دقیقه پیش در خیابان ... چنین حادثه ای روی داد، ده دقیقه دیگر مراسم ... گشایش می یابد، هم اكنون مقابل درمانگاه ... صف طولانی از بیماران تشكیل شده است زیرا كه بیماری ... شیوع یافته و یا این كه یك پزشك درمانگاه هنوز سر كار حاضر نشده، از ساعتی پیش در جاده ... ریزش برف آغاز شده ، تا یك ساعت دیگر محاكمه ... در شعبه ... دادگاه ... آغاز می شود، از امروز قانون ... كه مراحل تشریفاتی خود را طی كرده قدرت اجرایی پیدا می كند، از ساعتی دیگر ... كه به مدیریت اداره ... منصوب شده كار خود را آغاز می كند و .... همچنین تحلیل مهمترین خبر روز( ایران و سایر ملل ) در پایان اخبار ساعت هفت بامداد رادیو و تكرار آن در اخبار ساعت هشت.
صالحیار در ساعات شب، اگر فرصتی می یافت خود با خبرنگاران به دنبال تهیه خبرهای مهم و پرخواننده می رفت تا عناصر خبر كامل و دارای عكس باشد و بداند كه تیتر روز بعد او چه خواهد بود. یكی دیگر از ابتكارهای صالحیار كه در اجرایش تعصب می ورزید؛ از دست نرفتن اخبار مربوط به روزنامه نگاری و روزنامه نگاران از هر گوشه دنیا ( صرف نظر از كدام كشور ) بود . ولی پس از فوت، برخی از روزنامه های تهران جز آگهی ختم مطلب دیگری درباره وی ننوشته بودند! كه مایه دلسردی است. صالحیار فارغ التحصیل دانشكده حقوق و نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری ایران در سالهای آخر عمر درصدد تاسیس بنیادی غیرانتفاعی مركب از روزنامه نگاران حرفه ای به منظور ارتقاء كیفیت ژورنالیسم وطن برآمده بود و طرح خود را همراه با امضای دهها روزنامه نگار موافق این طرح برای تصویب به وزارتخانه های مربوط و دفتر ریاست جمهوری فرستاده بود كه لازم است از بایگانی خارج و نكات آن دقیقا بررسی شود. صالحیار كه تیتر معروف « شاه رفت » در روزنامه اطلاعات یادگار اوست، در پی مصادره شدن این روزنامه در تابستان سال ۱۳۵۸ خود را خانه نشین ، و به اصرار دیگران كه ایران را ترك گوید اعتناء نكرده بود.
روزنامه نگاران قدیمی از این كه برخی از رسانه های تهران به ویژه روزنامه اطلاعات كه صالحیار مویش را در راه پیشرفت آن سپید كرده بود جز چاپ آگهی تسلیت افراد، اشاره دیگری به درگذشت او نكرده بودند شدیدا گله كرده بودند. صالحیار از سال ۱۳۳۵ ( ۱۹۵۶ ) در روزنامه اطلاعات قلم می زد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید